
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

گزیده ها
ضرورت آزمایش آبهای زیرزمینی حوزه پسماند محمد آباد قزوین
رییسکل دادگستری استان قزوین گفت: آبهای زیرزمینی حوزه پسماند محمدآباد باید مورد آزمایش قرار گیرد.
حجتالاسلام نورالله قدرتی در بازدید از سایت پسماند محمدآباد در خصوص اقدامات صورتگرفته در کارگروه مدیریت پسماند این سایت اظهار کرد: فعال شدن کارخانه بازیافت، نصب دوربین با نظارت اداره محیط زیست جهت کنترل ورود و خروج ماشینهای حامل زباله، فراهم کردن امکانات بهداشتی برای کارگران، فنسکشی اطراف سایت، ایجاد فضای سبز، حفر چند حلقه چاه و جمعآوری زبالهها از سطح سایت از جمله اقدامات صورتگرفته طی چند ماه گذشته بوده است.
وی با تاکید بر لزوم بهروزرسانی دستگاه بازیافت زباله در سایت محمدآباد، افزود: این امر باید با آخرین فناوریهای روز باشد و بهگونهای صورت گیرد که محصول آن قابل فروش باشد تا با وجود حدود 700 تن طلای سیاه که روزانه وارد این سایت میشود، درآمد زایی و جبران هزینههای صورتگرفته از طرق مرتبط با خود زباله و پسماندها انجام شود، اما تا تحقق این امر باید همه شهرداریها به تناسب زباله تحویلی در تامین هزینه سایت سهیم باشند و مدیریت هم توسط شهرداری مرکز استان اعمال شود.
قدرتی همچنین بر ضرورت آزمایش آبهای زیرزمینی مجاور سایت پسماند محمدآباد تاکید کرد و ادامه داد: آزمایش مجدد آبهای زیرزمینی باید توسط شرکت سهامی آب منطقهای انجام شود.
وی اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله را راهکار اساسی حل مشکلات سایت محمدآباد دانست و عنوان کرد: افرادی که در سطح شهر برای ارتزاق خود اقدام به جمعآوری و تفکیک زباله میکنند، باید شناسایی و برای اجرای این کار ساماندهی شوند.
رییسکل دادگستری استان قزوین با تاکید بر لزوم بررسی و صحتسنجی قراردادهای پیمانکاری سایت محمدآباد توسط سازمان بازرسی بیان کرد: با وجود اینکه اصل بر صحت است، اما شبهاتی درباره برخی از قراردادهای منعقده از جهت انطباق با قوانین وجود دارد که باید با حضور کارشناس بازرسی کل استان مورد بررسی و پایش قرار گیرند.
آزادسازی ۹۵ درصد از مسیل رودخانه شادآباد آذربایجان شرقی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی گفت: به منظور صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از خطرات ناشی از حوادث فصلی، ۹۵ درصد از مسیل رودخانه در روستای شادآباد آزادسازی شد.
بابک محبوب علیلو در خصوص آزادسازی مسیل رودخانهها بیان کرد: ۹۵ درصد از مسیل رودخانه در روستای شادآباد آزادسازی شد.
وی با توجه به سوابق موضوع و احتمال خطرات ناشی از حوادث فصلی، بهخصوص احتمال وقوع سیل و در راستای صیانت از حقوق عامه خاطرنشان کرد: با تاکیدات دادستانی 5/2 کیلومتر از بستر رودخانه شادآباد ساماندهی شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی بیان داشت: ۳۲ قطعه به مساحت یکهزار و 500 مترمربع از ساختوسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه آزادسازی و رفع تصرف شد. همچنین یک هکتار از بستر رودخانه که به اراضی کشاورزی تبدیل شده بود، رفع تصرف شد.
رییسکل دادگستری استان قزوین گفت: آبهای زیرزمینی حوزه پسماند محمدآباد باید مورد آزمایش قرار گیرد.
حجتالاسلام نورالله قدرتی در بازدید از سایت پسماند محمدآباد در خصوص اقدامات صورتگرفته در کارگروه مدیریت پسماند این سایت اظهار کرد: فعال شدن کارخانه بازیافت، نصب دوربین با نظارت اداره محیط زیست جهت کنترل ورود و خروج ماشینهای حامل زباله، فراهم کردن امکانات بهداشتی برای کارگران، فنسکشی اطراف سایت، ایجاد فضای سبز، حفر چند حلقه چاه و جمعآوری زبالهها از سطح سایت از جمله اقدامات صورتگرفته طی چند ماه گذشته بوده است.
وی با تاکید بر لزوم بهروزرسانی دستگاه بازیافت زباله در سایت محمدآباد، افزود: این امر باید با آخرین فناوریهای روز باشد و بهگونهای صورت گیرد که محصول آن قابل فروش باشد تا با وجود حدود 700 تن طلای سیاه که روزانه وارد این سایت میشود، درآمد زایی و جبران هزینههای صورتگرفته از طرق مرتبط با خود زباله و پسماندها انجام شود، اما تا تحقق این امر باید همه شهرداریها به تناسب زباله تحویلی در تامین هزینه سایت سهیم باشند و مدیریت هم توسط شهرداری مرکز استان اعمال شود.
قدرتی همچنین بر ضرورت آزمایش آبهای زیرزمینی مجاور سایت پسماند محمدآباد تاکید کرد و ادامه داد: آزمایش مجدد آبهای زیرزمینی باید توسط شرکت سهامی آب منطقهای انجام شود.
وی اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله را راهکار اساسی حل مشکلات سایت محمدآباد دانست و عنوان کرد: افرادی که در سطح شهر برای ارتزاق خود اقدام به جمعآوری و تفکیک زباله میکنند، باید شناسایی و برای اجرای این کار ساماندهی شوند.
رییسکل دادگستری استان قزوین با تاکید بر لزوم بررسی و صحتسنجی قراردادهای پیمانکاری سایت محمدآباد توسط سازمان بازرسی بیان کرد: با وجود اینکه اصل بر صحت است، اما شبهاتی درباره برخی از قراردادهای منعقده از جهت انطباق با قوانین وجود دارد که باید با حضور کارشناس بازرسی کل استان مورد بررسی و پایش قرار گیرند.
آزادسازی ۹۵ درصد از مسیل رودخانه شادآباد آذربایجان شرقی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی گفت: به منظور صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از خطرات ناشی از حوادث فصلی، ۹۵ درصد از مسیل رودخانه در روستای شادآباد آزادسازی شد.
بابک محبوب علیلو در خصوص آزادسازی مسیل رودخانهها بیان کرد: ۹۵ درصد از مسیل رودخانه در روستای شادآباد آزادسازی شد.
وی با توجه به سوابق موضوع و احتمال خطرات ناشی از حوادث فصلی، بهخصوص احتمال وقوع سیل و در راستای صیانت از حقوق عامه خاطرنشان کرد: با تاکیدات دادستانی 5/2 کیلومتر از بستر رودخانه شادآباد ساماندهی شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی بیان داشت: ۳۲ قطعه به مساحت یکهزار و 500 مترمربع از ساختوسازهای غیرمجاز در بستر رودخانه آزادسازی و رفع تصرف شد. همچنین یک هکتار از بستر رودخانه که به اراضی کشاورزی تبدیل شده بود، رفع تصرف شد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

افزایش ۴۳ درصدی احکام جایگزین حبس در استان مازندران
رییس کل دادگستری استان مازندران از افزایش ۴۳ درصدی احکام جایگزین حبس در فرودین ماه سال جاری در این استان خبر داد.
حجتالاسلام محمد صادق اکبری در جلسه هیات استانی نظارت و هماهنگی کاهش جمعیت کیفری استان مازندران گفت: سیاست دستگاه قضایی این استان، اجرایی کردن تدابیر و برنامههای تحولی قوهقضاییه در ارتباط با زندان و زندانی و استفاده از تمام ظرفیتهای قانونی در جهت کاهش جمعیت کیفری است.
وی با بیان اینکه در اجرای منویات رییس قوهقضاییه و طرح تحول قضایی و اجرای کامل و سریعتر قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش احکام جایگزین حبس را داشتهایم، اظهار کرد: با همکاری بین دستگاه قضایی و دیگر ارگانهای مرتبط در فرودین امسال، ۵۹۸ حکم جایگزین حبس صادر شد. در حالیک ه فروردین سال گذشته این رقم ۴۱۸ بوده است.
رییسکل دادگستری استان مازندران همچنین بر استفاده از پابند الکترونیکی برای افراد واجد شرایط تاکید کرد و افزود: دادستانهای سراسر این استان و قضات محاکم نیز همسو با سیاست دستگاه قضایی این استان، بر استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس در جهت کاهش جمعیت کیفری، اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: دادستانها و قضات باید مصوبات جلسات کاهش جمعیت کیفری و دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری را به طور جدی پیگیری و اجرا کنند تا با استفاده از تمامی ظرفیتهای قانونی، آمار زندانیان کاهش یابد. همچنین نسبت به رعایت تناسب در جرم و مجازات توجه ویژه صورت گیرد تا حقوق مردم تضییع نشود.
وی با بیان اینکه در اجرای منویات رییس قوهقضاییه و طرح تحول قضایی و اجرای کامل و سریعتر قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش احکام جایگزین حبس را داشتهایم، اظهار کرد: با همکاری بین دستگاه قضایی و دیگر ارگانهای مرتبط در فرودین امسال، ۵۹۸ حکم جایگزین حبس صادر شد. در حالیک ه فروردین سال گذشته این رقم ۴۱۸ بوده است.
رییسکل دادگستری استان مازندران همچنین بر استفاده از پابند الکترونیکی برای افراد واجد شرایط تاکید کرد و افزود: دادستانهای سراسر این استان و قضات محاکم نیز همسو با سیاست دستگاه قضایی این استان، بر استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس در جهت کاهش جمعیت کیفری، اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: دادستانها و قضات باید مصوبات جلسات کاهش جمعیت کیفری و دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری را به طور جدی پیگیری و اجرا کنند تا با استفاده از تمامی ظرفیتهای قانونی، آمار زندانیان کاهش یابد. همچنین نسبت به رعایت تناسب در جرم و مجازات توجه ویژه صورت گیرد تا حقوق مردم تضییع نشود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

اخبار
اهتمام دادگستری آذربایجان غربی نسبت به کاهش جمعیت کیفری
رییسکل دادگستری استان آذربایجان غربی بر اهتمام دادگستری این استان نسبت به کاهش جمعیت کیفری تاکید کرد.
ناصر عتباتی در نشستی با شورای معاونان، روسا و دادستانهای حوزههای قضایی استان آذربایجان غربی به صورت ویدیو کنفرانس، اظهار کرد: باید برای ورودی پروندهها به دستگاه قضایی برنامه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم. پیشگیری از وقوع جرم، افزایش میزان صلح و سازش، توجه اساسی به عملکرد سازشی ضابطین و خصوصاً کلانتریها که شکایت از آنجا آغاز میشود، مواردی است که نیاز به توجه ویژه دارد. ایجاد هستههای سازش و بخشایش در شوراهای حل اختلاف نیز بسیار مهم است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به کاهش جمعیت کیفری زندانها اشاره و تاکید کرد: باید از تمام ظرفیتهای قانونی بهره گرفت تا جمعیت کیفری زندانها کاهش یابد و در این راه بازدیدهای هدفمند از زندان بسیار مهم است.
رییسکل دادگستری استان آذربایجان غربی به امر حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایهگذاری نیز اشاره و بیان کرد: ستاد پیگیری اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید فعالتر از سابق واحدهای تولیدی مشکلدار یا متوقف را شناسایی و نسبت به رفع مشکل آنان اقدام کند. چرا که بازگشت به کار هر واحد تولیدی به معنای اشتغال بوده که بهترین عامل پیشگیری از جرم است و در واقع، درب هر کارخانهای که باز میشود، درب زندانی بسته میشود و در نتیجه آسیبهای اجتماعی به حداقل خواهد رسید.
تشکیل پرونده قضایی در خصوص دومین حادثه تبرکشی در گلستان
رییسکل دادگستری استان گلستان از تشکیل پرونده قضایی در خصوص دومین حادثه تبرکشی در این استان خبر داد.
هادی هاشمیان در پی دومین تبرکشی در چند روز اخیر در استان گلستان، دادستان مرکز این استان را مکلف کرد که روند رسیدگی و صدور کیفرخواست به اتهامات این دو پرونده را با سرعت و اولویت انجام دهند.
وی تاکید کرد: اشد مجازات در انتظار کسانی است که گمان میکنند میتوانند عربدهکشی کنند و با تهدید و قدرتنمایی، امنیت روانی جامعه را برهم بریزند.
رییسکل دادگستری استان گلستان گفت: رسیدگی به این پرونده قبلی در مراحل نهایی است و به زودی کیفرخواست صادر میشود. در خصوص دومین حادثه نیز پرونده تشکیل و اقدامات قضایی و انتظامی آغاز شده و تلاش برای دستگیری متهمان ادامه دارد.
رییسکل دادگستری استان آذربایجان غربی بر اهتمام دادگستری این استان نسبت به کاهش جمعیت کیفری تاکید کرد.
ناصر عتباتی در نشستی با شورای معاونان، روسا و دادستانهای حوزههای قضایی استان آذربایجان غربی به صورت ویدیو کنفرانس، اظهار کرد: باید برای ورودی پروندهها به دستگاه قضایی برنامه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم. پیشگیری از وقوع جرم، افزایش میزان صلح و سازش، توجه اساسی به عملکرد سازشی ضابطین و خصوصاً کلانتریها که شکایت از آنجا آغاز میشود، مواردی است که نیاز به توجه ویژه دارد. ایجاد هستههای سازش و بخشایش در شوراهای حل اختلاف نیز بسیار مهم است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به کاهش جمعیت کیفری زندانها اشاره و تاکید کرد: باید از تمام ظرفیتهای قانونی بهره گرفت تا جمعیت کیفری زندانها کاهش یابد و در این راه بازدیدهای هدفمند از زندان بسیار مهم است.
رییسکل دادگستری استان آذربایجان غربی به امر حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایهگذاری نیز اشاره و بیان کرد: ستاد پیگیری اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید فعالتر از سابق واحدهای تولیدی مشکلدار یا متوقف را شناسایی و نسبت به رفع مشکل آنان اقدام کند. چرا که بازگشت به کار هر واحد تولیدی به معنای اشتغال بوده که بهترین عامل پیشگیری از جرم است و در واقع، درب هر کارخانهای که باز میشود، درب زندانی بسته میشود و در نتیجه آسیبهای اجتماعی به حداقل خواهد رسید.
تشکیل پرونده قضایی در خصوص دومین حادثه تبرکشی در گلستان
رییسکل دادگستری استان گلستان از تشکیل پرونده قضایی در خصوص دومین حادثه تبرکشی در این استان خبر داد.
هادی هاشمیان در پی دومین تبرکشی در چند روز اخیر در استان گلستان، دادستان مرکز این استان را مکلف کرد که روند رسیدگی و صدور کیفرخواست به اتهامات این دو پرونده را با سرعت و اولویت انجام دهند.
وی تاکید کرد: اشد مجازات در انتظار کسانی است که گمان میکنند میتوانند عربدهکشی کنند و با تهدید و قدرتنمایی، امنیت روانی جامعه را برهم بریزند.
رییسکل دادگستری استان گلستان گفت: رسیدگی به این پرونده قبلی در مراحل نهایی است و به زودی کیفرخواست صادر میشود. در خصوص دومین حادثه نیز پرونده تشکیل و اقدامات قضایی و انتظامی آغاز شده و تلاش برای دستگیری متهمان ادامه دارد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

خروج برخی شرکتهای استان خوزستان از حالت رکود با حمایتهای قضایی
رییسکل دادگستری استان خوزستان با تأکید بر اینکه شرکتهای متعددی در این استان با حمایت قوهقضاییه از حالت رکود خارج شدند، گفت: ستاد تسهیل استان خوزستان باید به فعال شدن کارخانههای راکد کمک کند.
حجتالاسلام صادق مرادی با اشاره به افتتاح مجتمع قضایی تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری در اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: افتتاح این مجتمع یک رویداد مهم است و این مجتمع دومین دادگاه در کشور است که با همت بخش خصوصی و پیگیریهای اتاق بازرگانی اهواز راهاندای شد.
وی با بیان اینکه شرکتهای متعددی با حمایت قوهقضاییه از حالت رکود خارج شدهاند و به چرخه فعالیتهای اقتصادی بازگشتهاند، ادامه داد: همواره به عنوان دستگاه قضایی و مدافع حقوق عامه مردم، به مساله رفع مشکلات بخشهای مختلف ورود میکنیم؛ برای رفع مسایل حقوقی مربوط به حوزه اقتصادی نیز بارها در جلسات شورای تأمین استان خوزستان و در دیدار با استاندار، مطالب را بیان و پیگیری کردیم که ثمره آن نیز بهبود وضعیت چند شرکت مختلف است. رییسکل دادگستری استان خوزستان با اشاره به دیدار خود با رییس قوهقضاییه و طرح موضوعات شرکتهای خصوصی مختلف از جمله مسایل حقوقی شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان، بیان کرد: منفعت پیگیری برای تسریع امور، ابتدا به کشور و سپس به افراد و نهادهای خصوصی میرسد؛ بنابراین یکی از اهداف اصلی راهاندازی دادگاههای تجاری، تسریع در رسیدگی به امور حوزه اقتصادی است.
وی با اشاره به اهمیت ثانیهها و دقایق برای تاجران و بازرگانان، عنوان کرد: دستگاههای دولتی برای ارائه خدمات خود هشت ساعت زمان اداری دارند ولی نهادهای خصوصی و شرکتها هر لحظه را مهم میدانند. چون سوددهی و ورشکست نشدن برای آنها اهمیت بالایی دارد؛ بر اساس قانون تجارت، همیشه اولین موضوعی که برای تاجر اهمیت دارد، اعتبارش در حقوق تجارت است. بهطور مثال برخی مواقع یک تاجر میلیاردها معامله میکند. ولی ریالی پرداخت نمیکند و اعتبارش ضمانت پرداختیاش میشود که این اعتبار در معاملات بینالمللی بهخصوص در استان خوزستان و با توجه به مراوداتی که با کشور عراق وجود دارد، بسیار مهم است.
مرادی با بیان اینکه برخی سرمایهگذاران خوزستانی به دلیل بروکراسی اداری طولانی در این استان، در دیگر استانها سرمایهگذاری کردهاند، گفت: ابتدا دعا میکنیم که پای هیچ تاجری به محاکم قضایی باز نشود و در حد امکان با داوری و بعد نیز شورای حل اختلاف کار را دنبال میکنیم. ولی اگر هم به محاکم رسید، پروسه خودش را دارد؛ دادگاههای بدوی و اجرای احکام، مراحل مشابهی دارند که تلاش میکنیم این پروسه طولانی در کمترین زمان ممکن انجام شود.
وی با بیان اینکه لیست پروندههایی که شرکتهای تجاری استان خوزستان در آن احصا شده است، برای رسیدگی در اسرع وقت به معاونان دادگستری این استان ابلاغ شدهاند، ادامه داد: مجوز ۱۰ شعبه حقوقی و هفت دادرس را برای خوزستان گرفتهایم ولی با کمبود فضای فیزیکی مواجه شدیم؛ تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا موجودی پروندههای شعب کاهش پیدا کند که به تبع آن، ضریب و سرعت رسیدگی نیز افزایش پیدا کند.
رییسکل دادگستری استان خوزستان اضافه کرد: با موجودی بالای پروندهها در شعب به طور قطع سرعت عمل و دقت نظر در رسیدگی، کاهش یافته و رضایت اربابرجوع نیز کمتر است. ولی از معاونان انتظار داریم که دقت نظر و نظارت لازم را بر شعبه رسیدگی به دعاوی تجاری داشته باشند تا در عین حال زمان رسیدگی نیز کاهش پیدا کند.
وی با انتقاد از وضعیت تأسفبرانگیز شرکتهای راکد در شهرکهای صنعتی استان خوزستان، عنوان کرد: شرکتهای صنعتی بسیاری در این استان وجود دارند که با وجود امکانات، تجهیزات و سرمایه بسیار، سرمایه عظیم آنها در شهرکهای صنعتی راکد مانده است و تأسیسات بسیاری از آن به دلیل دو تا سه میلیارد تومان معوقات خاک میخورد.
مرادی با بیان اینکه ستاد تسهیل استان خوزستان باید به فعال شدن شرکتها و کارخانههای راکد کمک کرده و راه را برای سرمایهگذاران در این استان هموار کند، گفت: به طور مثال ۱۷۴ شرکت داریم که با یکسوم ظرفیت خود فعالیت میکنند که برای تقویت کار خود نیاز به خوراک پتروشیمی دارند ولی پتروشیمی محصولات خود را در بورس عرضه میکند. این شرکتها به یک تعاونی نیاز دارند و فعالان تجاری نیز میتوانند با دقت نظر خود به این شرکتهای خصوصی کمک کنند.
وی به حل مشکلات کارگران شرکت تفکیک زباله صفیره اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت قند شوش نیز هماکنون با توان بالا فعالیت کرده و محصولات آن عرضه میشود. حقوق کارگران نیز بهروز پرداخت میشود؛ همچنین مشکلات شرکتهای فولادی مختلف که هر روز تجمع داشتند، حل شده و دیگر شاهد آنها تجمعات نیستیم.
وی با بیان اینکه شرکتهای متعددی با حمایت قوهقضاییه از حالت رکود خارج شدهاند و به چرخه فعالیتهای اقتصادی بازگشتهاند، ادامه داد: همواره به عنوان دستگاه قضایی و مدافع حقوق عامه مردم، به مساله رفع مشکلات بخشهای مختلف ورود میکنیم؛ برای رفع مسایل حقوقی مربوط به حوزه اقتصادی نیز بارها در جلسات شورای تأمین استان خوزستان و در دیدار با استاندار، مطالب را بیان و پیگیری کردیم که ثمره آن نیز بهبود وضعیت چند شرکت مختلف است. رییسکل دادگستری استان خوزستان با اشاره به دیدار خود با رییس قوهقضاییه و طرح موضوعات شرکتهای خصوصی مختلف از جمله مسایل حقوقی شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان، بیان کرد: منفعت پیگیری برای تسریع امور، ابتدا به کشور و سپس به افراد و نهادهای خصوصی میرسد؛ بنابراین یکی از اهداف اصلی راهاندازی دادگاههای تجاری، تسریع در رسیدگی به امور حوزه اقتصادی است.
وی با اشاره به اهمیت ثانیهها و دقایق برای تاجران و بازرگانان، عنوان کرد: دستگاههای دولتی برای ارائه خدمات خود هشت ساعت زمان اداری دارند ولی نهادهای خصوصی و شرکتها هر لحظه را مهم میدانند. چون سوددهی و ورشکست نشدن برای آنها اهمیت بالایی دارد؛ بر اساس قانون تجارت، همیشه اولین موضوعی که برای تاجر اهمیت دارد، اعتبارش در حقوق تجارت است. بهطور مثال برخی مواقع یک تاجر میلیاردها معامله میکند. ولی ریالی پرداخت نمیکند و اعتبارش ضمانت پرداختیاش میشود که این اعتبار در معاملات بینالمللی بهخصوص در استان خوزستان و با توجه به مراوداتی که با کشور عراق وجود دارد، بسیار مهم است.
مرادی با بیان اینکه برخی سرمایهگذاران خوزستانی به دلیل بروکراسی اداری طولانی در این استان، در دیگر استانها سرمایهگذاری کردهاند، گفت: ابتدا دعا میکنیم که پای هیچ تاجری به محاکم قضایی باز نشود و در حد امکان با داوری و بعد نیز شورای حل اختلاف کار را دنبال میکنیم. ولی اگر هم به محاکم رسید، پروسه خودش را دارد؛ دادگاههای بدوی و اجرای احکام، مراحل مشابهی دارند که تلاش میکنیم این پروسه طولانی در کمترین زمان ممکن انجام شود.
وی با بیان اینکه لیست پروندههایی که شرکتهای تجاری استان خوزستان در آن احصا شده است، برای رسیدگی در اسرع وقت به معاونان دادگستری این استان ابلاغ شدهاند، ادامه داد: مجوز ۱۰ شعبه حقوقی و هفت دادرس را برای خوزستان گرفتهایم ولی با کمبود فضای فیزیکی مواجه شدیم؛ تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا موجودی پروندههای شعب کاهش پیدا کند که به تبع آن، ضریب و سرعت رسیدگی نیز افزایش پیدا کند.
رییسکل دادگستری استان خوزستان اضافه کرد: با موجودی بالای پروندهها در شعب به طور قطع سرعت عمل و دقت نظر در رسیدگی، کاهش یافته و رضایت اربابرجوع نیز کمتر است. ولی از معاونان انتظار داریم که دقت نظر و نظارت لازم را بر شعبه رسیدگی به دعاوی تجاری داشته باشند تا در عین حال زمان رسیدگی نیز کاهش پیدا کند.
وی با انتقاد از وضعیت تأسفبرانگیز شرکتهای راکد در شهرکهای صنعتی استان خوزستان، عنوان کرد: شرکتهای صنعتی بسیاری در این استان وجود دارند که با وجود امکانات، تجهیزات و سرمایه بسیار، سرمایه عظیم آنها در شهرکهای صنعتی راکد مانده است و تأسیسات بسیاری از آن به دلیل دو تا سه میلیارد تومان معوقات خاک میخورد.
مرادی با بیان اینکه ستاد تسهیل استان خوزستان باید به فعال شدن شرکتها و کارخانههای راکد کمک کرده و راه را برای سرمایهگذاران در این استان هموار کند، گفت: به طور مثال ۱۷۴ شرکت داریم که با یکسوم ظرفیت خود فعالیت میکنند که برای تقویت کار خود نیاز به خوراک پتروشیمی دارند ولی پتروشیمی محصولات خود را در بورس عرضه میکند. این شرکتها به یک تعاونی نیاز دارند و فعالان تجاری نیز میتوانند با دقت نظر خود به این شرکتهای خصوصی کمک کنند.
وی به حل مشکلات کارگران شرکت تفکیک زباله صفیره اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت قند شوش نیز هماکنون با توان بالا فعالیت کرده و محصولات آن عرضه میشود. حقوق کارگران نیز بهروز پرداخت میشود؛ همچنین مشکلات شرکتهای فولادی مختلف که هر روز تجمع داشتند، حل شده و دیگر شاهد آنها تجمعات نیستیم.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

نحوه اجرای مجازات جزای نقدی در قانون مجازات اسلامی
وقتی شخصی مرتکب جرمی میشود، برای اعمال قانون در مورد وی بسته به نوع جرم ارتکابی، قانونگذار برای وی مجازاتهای گوناگونی اعم از حبس، شلاق، جزای نقدی و … مقرر میکند که یکی از مجازاتهای تعیینشده در حکم محکومیت مجرم، جزای نقدی است.
انواع جزای نقدی
جزای نقدی به دو دسته جزای نقدی جایگزین حبس و جزای نقدی بالاصاله تقسیم میشود.
جزای نقدی جایگزین حبس
اگر مجازات اصلی، حبس باشد و دادگاه بنا به شرایطی تصمیم بگیرد که مجازات حبس را به جزای نقدی تبدیل کند، اجرای این نوع جزای نقدی، تابع مقررات و ضوابط مجازاتهای جایگزین حبس موضوع فصل نهم از قانون مجازات اسلامی خواهد بود.
اگر مجرم (محکومعلیه) رأساً یا بعد از احضار، اقدام به پرداخت جزای نقدی کند، شامل ٢٠ درصد تخفیف و احتساب ایام بازداشت قبلی خواهد بود. اما اگر اقدام به پرداخت جزای نقدی نکند، سه حالت متصور است:
حالت اول) اگر برای مجرم، قرار صادر شده و به اصطلاح حقوقی، تحت قرار باشد، دستور ضبط وثیقه یا وجه التزام صادر و این جزا از محل آن پرداخت میشود.
حالت دوم) اگر مجرم تحت قرار بوده و دارای ضامن باشد، بعد از احضار و عدم حضور او، به ضامن اخطار میشود که ظرف یک ماه محکومعلیه را حاضر کند.
در صورت عدم حضور، دستور ضبط وجهالکفاله یا وثیقه صادر میشود؛ اما جزای نقدی از محل تأمین قابل پرداخت نیست.
حالت سوم) چنانچه مجرم فاقد تأمین باشد یا ضامن، وی را برای اجرای حکم حاضر نکرده یا با وجود اخطار به ضامن جهت اجرای حکم حاضر نشود، باید بررسی شود که آیا مجرم قدرت پرداخت جزای نقدی را دارد یا خیر.
اگر بعد از بررسی معلوم شود که محکومعلیه قدرت پرداخت جزای نقدی را دارد و تعمداً پرداخت نمیکند، مطابق با ماده ٨١ قانون مجازات اسلامی برای مرتبه اول، یکچهارم تا یکدوم به میزان جزای نقدی جایگزین حبس اضافه میشود و در صورتی که بعد از تشدید مجازات همچنان اقدام به پرداخت نکند، اموال وی شناسایی و توقیف شده و با فروش آنها جزای نقدی وصول میشود.
در صورتی که اموالی از محکومعلیه شناسایی نشود یا وی اقدام به اتلاف آنها کرده باشد، در این حالت مطابق با مواد ٨١ و ٨٢ قانون مجازات اسلامی، مجازات اصلی یعنی حبس
اجرا میشود.
اگر مشخص شود که محکومعلیه، مالی جهت پرداخت ندارد و تقاضای دادن مهلت یا تقسیط کند، در این صورت با درخواست وی موافقت میشود تا قادر به پرداخت جزای نقدی باشد.
جزای نقدی بالاِصاله
جزای نقدی بالاصاله به معنای این است که مجازات اصلی مورد حکم، جزای نقدی باشد.
در مورد پرداخت جزای نقدی بالاِصاله دو فرض متصور میشود:
فرض اول) حکم اجرا شده باشد: در مواردی که متهم به پرداخت جزای نقدی محکوم میشود، ممکن است که خود او در مرحله دادرسی و قبل از ارسال پرونده به اجرای احکام نسبت به پرداخت جزای نقدی اقدام کرده باشد و فیش آن را تحویل دادگاه دهد که در این حالت دادگاه پرونده را به اجرای احکام ارسال میکند تا بررسی کند که آیا جزای نقدی پرداختشده دقیقاً به میزان محکومیت است یا خیر. همچنین باید بررسی شود که حسابی که پول به آن واریز شده، شماره حساب جزای نقدی یا شماره حساب دیگری بوده است.
با بررسی این دو نکته در پرونده قید میشود که با عنایت به پرداخت جزای نقدی و اجرای کامل دادنامه، پرونده از آمار کسر و بایگانی شود.
فرض دوم) حکم اجرا نشده باشد: اگر حکم اجرا نشده و پرونده جهت اجرا به اجرای احکام ارسال شده باشد، چند حالت متصور میشود:
حالت اول) در این صورت، پرونده به همراه متهم به اجرای احکام ارسال میشود و اگر محکومعلیه حاضر به پرداخت جزای نقدی باشد، قاضی اجرای احکام میتواند او را از پرداخت ٢٠ درصد جزای نقدی معاف کند. در این حالت محکومعلیه بهصورت تحتالحفظ یا توسط فرد دیگری، جزای نقدی را پرداخت کرده و بعد دستور آزادی بدون قید و شرط او صادر میشود و بعد از آن پرونده مختومه و بایگانی میشود.
حالت دوم) در این فرض، پرونده به اجرای احکام ارسال شده، اما جزای نقدی پرداخت نشده است و محکومعلیه در بازداشت بهسر میبرد.
با توجه به ماده ٣٧٧ قانون آیین دادرسی کیفری، قاضی مکلف است به دفتر دستور دهد تا به زندان اعلام کند متهم بهموجب رأی صادره محکوم به پرداخت جزای نقدی شده است و با رعایت مقررات مربوط به جزای نقدی و احتساب ایام بازداشت قبلی اگر بهعلت دیگری در بازداشت نباشد، آزاد شود.
بنابراین زندان ممکن است با احتساب ایام بازداشت قبلی، در ازای هر روز ۴٠٠ هزار ریال مجازات زندانی را محاسبه و نامبرده را آزاد کند یا اینکه هنوز بر این مبنا میزان مجازات به اتمام نرسیده باشد و محکومعلیه در حال تحمل حبس بدل از جزای نقدی باشد.
نکته مهم این است که اگر بهموجب اعمال مواد ۴۴٢ یا ۴٨٣ قانون آیین دادرسی کیفری، در مجازات محکومعلیه تخفیف داده شود، قاضی اجرای احکام موظف است که بیست درصد تخفیف نسبت به دادنامه دوم یعنی مجازات تخفیفی اعمال کند.
در شرایطی که محکومعلیه قصد پرداخت الباقی جزای نقدی را داشته باشد، الباقی مبلغ به هر میزانی که باشد به حساب این جزا واریز و بعد از ارائه فیش واریزی آن، قاضی اجرای احکام بررسیهای لازم را انجام داده و به دفتر دادگاه دستور میدهد که با عنایت به پرداخت جزای نقدی، محکومعلیه بلاقید آزاد شود.
در صورتی که محکومعلیه در زندان باشد و توان پرداخت جزای نقدی را نداشته باشد، هرچند که باید وضعیت مالی او بررسی شود و از عدم استطاعت مالی او مطمئن شد، اما معمولاً رویه به این صورت است که باقیمانده جزای نقدی به حبس تبدیل شده و از این طریق اجرا میشود. اما اگر موضوع مشمول بند الف ماده ۵٢٩ قانون آیین دادرسی کیفری باشد (یعنی جزای نقدی تا ١۵ میلیون ریال باشد) باید از خدمات عمومی رایگان در تبدیل استفاده کرد و به ازای هر یک ساعت انجام خدمات عمومی رایگان، الباقی جزای نقدی
اجرا شود.
حالت سوم) در این حالت محکومعلیه در زندان است و حاضر به پرداخت جزای نقدی نیست. یعنی بعد از ارسال احضاریه، او اعلام میکند که قادر به پرداخت نیست و مال معرفی میکند.
در این صورت بلافاصله نسبت به توقیف مال اقدام میشود؛ حتی اگر مال معرفیشده جزء مستثنیات دین باشد. بنابراین اگر مالی که محکومعلیه معرفی کرد، از طریق دادگاه طبق مقررات اجرای احکام مدنی بهفروش برود، جزای نقدی از محل آن برداشت میشود. اما اگر مال معرفیشده بهفروش نرود، قاضی اجرای احکام مکلف است به نامبرده اخطار کند که با توجه به عدم فروش مال معرفیشده، ظرف مدت معینی نسبت به پرداخت جزای نقدی اقدام کند.
حالت چهارم) در این حالت پرونده به اجرای احکام ارسال میشود و حکم اجرا نشده و متهم آزاد میشود. دو فرض وجود دارد: فرض اول) محکومعلیه قبلاً سابقه ایام بازداشت قبلی داشته است اما با معرفی کفیل یا تودیع وثیقه آزاد شده است که دو حالت وجود دارد:
با احتساب ایام بازداشت قبلی، جزای نقدی اجراشده محسوب میشود و دیگر نیازی به احضار متهم نیست و دفتر دادگاه طی نامهای به اداره ثبت از وثیقه رفع اثر کرده و بعد پرونده را بایگانی و مختومه میکند. دوم ایام بازداشت قبلی تکافوی اجرای دادنامه را نمیدهد و دفتر دادگاه طی نامهای به محکومعلیه اعلام میکند که محکوم به پرداخت جزای نقدی شده است و ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ باید آن را پرداخت کند. در صورت پرداخت ظرف این مدت قاضی اجرا میتواند او را از پرداخت ٢٠ درصد جزای نقدی معاف کند.
فرض دوم) محکومعلیه ایام بازداشت قبلی نداشته باشد. در این صورت دادگاه طی نامهای به محکومعلیه اعلام میکند که محکوم به پرداخت جزای نقدی شده است و ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ باید آن را پرداخت کند. در صورت پرداخت ظرف این مدت قاضی اجرا میتواند او را از پرداخت ٢٠ درصد جزای نقدی معاف کند.
تقاضای مهلت برای پرداخت جزای نقدی
اگر محکومعلیه تقاضای مهلت کند، اعم از اینکه بخشی از وجه را نقداً پرداخت کند و بخشی را بعداً پرداخت کند یا اینکه کلاً تقاضای مهلت کند، با توجه به ماده ۵٢٩ قانون آیین دادرسی کیفری قانونگذار دادن مهلت را در این ماده پیشبینی نکرده است. اما بعضی اعتقاد دارند که اعطای مهلت خلاف ماده فوقالذکر نیست و محکومعلیه با تقاضای مهلت قصد پرداخت جزای نقدی را دارد.
جزای نقدی به دو دسته جزای نقدی جایگزین حبس و جزای نقدی بالاصاله تقسیم میشود.
جزای نقدی جایگزین حبس
اگر مجازات اصلی، حبس باشد و دادگاه بنا به شرایطی تصمیم بگیرد که مجازات حبس را به جزای نقدی تبدیل کند، اجرای این نوع جزای نقدی، تابع مقررات و ضوابط مجازاتهای جایگزین حبس موضوع فصل نهم از قانون مجازات اسلامی خواهد بود.
اگر مجرم (محکومعلیه) رأساً یا بعد از احضار، اقدام به پرداخت جزای نقدی کند، شامل ٢٠ درصد تخفیف و احتساب ایام بازداشت قبلی خواهد بود. اما اگر اقدام به پرداخت جزای نقدی نکند، سه حالت متصور است:
حالت اول) اگر برای مجرم، قرار صادر شده و به اصطلاح حقوقی، تحت قرار باشد، دستور ضبط وثیقه یا وجه التزام صادر و این جزا از محل آن پرداخت میشود.
حالت دوم) اگر مجرم تحت قرار بوده و دارای ضامن باشد، بعد از احضار و عدم حضور او، به ضامن اخطار میشود که ظرف یک ماه محکومعلیه را حاضر کند.
در صورت عدم حضور، دستور ضبط وجهالکفاله یا وثیقه صادر میشود؛ اما جزای نقدی از محل تأمین قابل پرداخت نیست.
حالت سوم) چنانچه مجرم فاقد تأمین باشد یا ضامن، وی را برای اجرای حکم حاضر نکرده یا با وجود اخطار به ضامن جهت اجرای حکم حاضر نشود، باید بررسی شود که آیا مجرم قدرت پرداخت جزای نقدی را دارد یا خیر.
اگر بعد از بررسی معلوم شود که محکومعلیه قدرت پرداخت جزای نقدی را دارد و تعمداً پرداخت نمیکند، مطابق با ماده ٨١ قانون مجازات اسلامی برای مرتبه اول، یکچهارم تا یکدوم به میزان جزای نقدی جایگزین حبس اضافه میشود و در صورتی که بعد از تشدید مجازات همچنان اقدام به پرداخت نکند، اموال وی شناسایی و توقیف شده و با فروش آنها جزای نقدی وصول میشود.
در صورتی که اموالی از محکومعلیه شناسایی نشود یا وی اقدام به اتلاف آنها کرده باشد، در این حالت مطابق با مواد ٨١ و ٨٢ قانون مجازات اسلامی، مجازات اصلی یعنی حبس
اجرا میشود.
اگر مشخص شود که محکومعلیه، مالی جهت پرداخت ندارد و تقاضای دادن مهلت یا تقسیط کند، در این صورت با درخواست وی موافقت میشود تا قادر به پرداخت جزای نقدی باشد.
جزای نقدی بالاِصاله
جزای نقدی بالاصاله به معنای این است که مجازات اصلی مورد حکم، جزای نقدی باشد.
در مورد پرداخت جزای نقدی بالاِصاله دو فرض متصور میشود:
فرض اول) حکم اجرا شده باشد: در مواردی که متهم به پرداخت جزای نقدی محکوم میشود، ممکن است که خود او در مرحله دادرسی و قبل از ارسال پرونده به اجرای احکام نسبت به پرداخت جزای نقدی اقدام کرده باشد و فیش آن را تحویل دادگاه دهد که در این حالت دادگاه پرونده را به اجرای احکام ارسال میکند تا بررسی کند که آیا جزای نقدی پرداختشده دقیقاً به میزان محکومیت است یا خیر. همچنین باید بررسی شود که حسابی که پول به آن واریز شده، شماره حساب جزای نقدی یا شماره حساب دیگری بوده است.
با بررسی این دو نکته در پرونده قید میشود که با عنایت به پرداخت جزای نقدی و اجرای کامل دادنامه، پرونده از آمار کسر و بایگانی شود.
فرض دوم) حکم اجرا نشده باشد: اگر حکم اجرا نشده و پرونده جهت اجرا به اجرای احکام ارسال شده باشد، چند حالت متصور میشود:
حالت اول) در این صورت، پرونده به همراه متهم به اجرای احکام ارسال میشود و اگر محکومعلیه حاضر به پرداخت جزای نقدی باشد، قاضی اجرای احکام میتواند او را از پرداخت ٢٠ درصد جزای نقدی معاف کند. در این حالت محکومعلیه بهصورت تحتالحفظ یا توسط فرد دیگری، جزای نقدی را پرداخت کرده و بعد دستور آزادی بدون قید و شرط او صادر میشود و بعد از آن پرونده مختومه و بایگانی میشود.
حالت دوم) در این فرض، پرونده به اجرای احکام ارسال شده، اما جزای نقدی پرداخت نشده است و محکومعلیه در بازداشت بهسر میبرد.
با توجه به ماده ٣٧٧ قانون آیین دادرسی کیفری، قاضی مکلف است به دفتر دستور دهد تا به زندان اعلام کند متهم بهموجب رأی صادره محکوم به پرداخت جزای نقدی شده است و با رعایت مقررات مربوط به جزای نقدی و احتساب ایام بازداشت قبلی اگر بهعلت دیگری در بازداشت نباشد، آزاد شود.
بنابراین زندان ممکن است با احتساب ایام بازداشت قبلی، در ازای هر روز ۴٠٠ هزار ریال مجازات زندانی را محاسبه و نامبرده را آزاد کند یا اینکه هنوز بر این مبنا میزان مجازات به اتمام نرسیده باشد و محکومعلیه در حال تحمل حبس بدل از جزای نقدی باشد.
نکته مهم این است که اگر بهموجب اعمال مواد ۴۴٢ یا ۴٨٣ قانون آیین دادرسی کیفری، در مجازات محکومعلیه تخفیف داده شود، قاضی اجرای احکام موظف است که بیست درصد تخفیف نسبت به دادنامه دوم یعنی مجازات تخفیفی اعمال کند.
در شرایطی که محکومعلیه قصد پرداخت الباقی جزای نقدی را داشته باشد، الباقی مبلغ به هر میزانی که باشد به حساب این جزا واریز و بعد از ارائه فیش واریزی آن، قاضی اجرای احکام بررسیهای لازم را انجام داده و به دفتر دادگاه دستور میدهد که با عنایت به پرداخت جزای نقدی، محکومعلیه بلاقید آزاد شود.
در صورتی که محکومعلیه در زندان باشد و توان پرداخت جزای نقدی را نداشته باشد، هرچند که باید وضعیت مالی او بررسی شود و از عدم استطاعت مالی او مطمئن شد، اما معمولاً رویه به این صورت است که باقیمانده جزای نقدی به حبس تبدیل شده و از این طریق اجرا میشود. اما اگر موضوع مشمول بند الف ماده ۵٢٩ قانون آیین دادرسی کیفری باشد (یعنی جزای نقدی تا ١۵ میلیون ریال باشد) باید از خدمات عمومی رایگان در تبدیل استفاده کرد و به ازای هر یک ساعت انجام خدمات عمومی رایگان، الباقی جزای نقدی
اجرا شود.
حالت سوم) در این حالت محکومعلیه در زندان است و حاضر به پرداخت جزای نقدی نیست. یعنی بعد از ارسال احضاریه، او اعلام میکند که قادر به پرداخت نیست و مال معرفی میکند.
در این صورت بلافاصله نسبت به توقیف مال اقدام میشود؛ حتی اگر مال معرفیشده جزء مستثنیات دین باشد. بنابراین اگر مالی که محکومعلیه معرفی کرد، از طریق دادگاه طبق مقررات اجرای احکام مدنی بهفروش برود، جزای نقدی از محل آن برداشت میشود. اما اگر مال معرفیشده بهفروش نرود، قاضی اجرای احکام مکلف است به نامبرده اخطار کند که با توجه به عدم فروش مال معرفیشده، ظرف مدت معینی نسبت به پرداخت جزای نقدی اقدام کند.
حالت چهارم) در این حالت پرونده به اجرای احکام ارسال میشود و حکم اجرا نشده و متهم آزاد میشود. دو فرض وجود دارد: فرض اول) محکومعلیه قبلاً سابقه ایام بازداشت قبلی داشته است اما با معرفی کفیل یا تودیع وثیقه آزاد شده است که دو حالت وجود دارد:
با احتساب ایام بازداشت قبلی، جزای نقدی اجراشده محسوب میشود و دیگر نیازی به احضار متهم نیست و دفتر دادگاه طی نامهای به اداره ثبت از وثیقه رفع اثر کرده و بعد پرونده را بایگانی و مختومه میکند. دوم ایام بازداشت قبلی تکافوی اجرای دادنامه را نمیدهد و دفتر دادگاه طی نامهای به محکومعلیه اعلام میکند که محکوم به پرداخت جزای نقدی شده است و ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ باید آن را پرداخت کند. در صورت پرداخت ظرف این مدت قاضی اجرا میتواند او را از پرداخت ٢٠ درصد جزای نقدی معاف کند.
فرض دوم) محکومعلیه ایام بازداشت قبلی نداشته باشد. در این صورت دادگاه طی نامهای به محکومعلیه اعلام میکند که محکوم به پرداخت جزای نقدی شده است و ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ باید آن را پرداخت کند. در صورت پرداخت ظرف این مدت قاضی اجرا میتواند او را از پرداخت ٢٠ درصد جزای نقدی معاف کند.
تقاضای مهلت برای پرداخت جزای نقدی
اگر محکومعلیه تقاضای مهلت کند، اعم از اینکه بخشی از وجه را نقداً پرداخت کند و بخشی را بعداً پرداخت کند یا اینکه کلاً تقاضای مهلت کند، با توجه به ماده ۵٢٩ قانون آیین دادرسی کیفری قانونگذار دادن مهلت را در این ماده پیشبینی نکرده است. اما بعضی اعتقاد دارند که اعطای مهلت خلاف ماده فوقالذکر نیست و محکومعلیه با تقاضای مهلت قصد پرداخت جزای نقدی را دارد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

نظریه مشورتی
چنانچه در اجرای قرار تأمین خواسته به میزان خواسته از اموال خوانده، وجوه یا اموالی توقیف و سپس خوانده به پرداخت وجه و خسارت تأخیر تأدیه تا زمان اجرای حکم محکوم شود، آیا محاسبه خسارت تأخیر تأدیه مذکور تا زمان وصول و توقیف وجه یا مال از خوانده در اجرای احکام در پرونده قرار تأمین خواسته است یا تا زمان اجرای حکم و تحویل محکومبه به محکومله؟ ملاک، وصول اصل خواسته است یا تحویل آن به محکومله؟ همچنین است در صورتی که کل مبلغ خواسته یا بخشی از آن طی دستور به بانک در حساب خوانده توقیف شده باشد؟ در صورتی که پس از محکومیت خوانده، وی پیش از قطعیت دادنامه وجه اصل خواسته را به شعبه صادرکننده رأی تحویل دهد، اما خواهان از صدور اجراییه و تحویل محکومبه خودداری کند، محاسبه خسارت تأخیر تأدیه تا چه تاریخی است؟ زمان وصول محکومبه یا زمان تحویل آن به محکومله؟ آیا تحویل مبلغ محکومبه توسط دبیرخانه شعبه به خواهان بدون صدور اجراییه و بدون رضایت خوانده صحیح است؟
وفق ملاک ماده 157 قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356، زمان توقیف خواسته در اجرای تأمین خواسته یا توقیف در بانک، ملاک محاسبه خسارت تأخیر تأدیه نیست و این خسارت تا زمان وصول محکومبه و تحویل به محکومله محاسبه خواهد شد. اولاً، پرداخت محکومبه طوعاً توسط محکومعلیه پیش از صدور اجراییه و تقاضای محکومله با منع قانونی مواجه نیست. در این حالت، محکومعلیهی که بدهی وی مسجل و قطعی شده و قصد ادای دین یا انجام تعهد را دارد، مطابق مواد 264 و بعد قانون مدنی در صورت پرداخت دین یا انجام تعهد و در صورت خودداری محکومله از قبول آن، ذمه وی بریء و تعهد ساقط میشود. بنابراین در فرض سؤال محکومعلیه با واریز کردن محکومبه به صندوق سپرده دادگستری، ذمه خود را بریء میکند. ثانیاً، پرداخت وجه به محکومله با اخذ رسید توسط دفتر شعبه (دبیرخانه) بلامانع است و رضایت محکومعلیه لازم نیست. در فرض سؤال که محکومعلیه علاوه بر محکومیت به انجام فعل یا عمل، به پرداخت وجهالضمان روزانه تا زمان اجرای حکم محکوم شده است، نظر به اینکه محکومعلیه موظف به اجرای حکم است، اقدام به اجرای حکم توسط وی، اجرای وجهالضمان روزانه را قطع میکند. محکومله تکلیف به درخواست اجراییه و شروع عملیات اجرایی ندارد؛ بنابراین فرض تقصیر وی از این حیث منتفی است. با این وصف در فرضی که با توجه به مفاد و کیفیت حکم، اجرای آن مستلزم همکاری محکومله است و وی در این خصوص همکاری نکند، مانند آن که موضوع یا مکان اجرای حکم را در اختیار محکومعلیه قرار ندهد یا در این خصوص مانع ایجاد کند و این امر توسط قاضی اجرای احکام احراز شود، تا زمان رفع مانع، وجهالضمان موصوف معلق خواهد شد. برابر بند «ب» ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال 1394 «تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره، جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه» در صلاحیت قاضی شوراهای حل اختلاف است و طرح دعوای تخلیه ممکن است به سبب انقضای مدت اجاره باشد یا به سبب فسخ یا انفساخ قرارداد اجاره؛ و عموم و اطلاق عبارت «تمامی دعاوی مربوط به تخلیه» مذکور در بند «ب» یادشده، شامل همه موارد مذکور است. بنابراین دعوای فسخ یا بطلان اجاره در صلاحیت شوراهای حل اختلاف است.
وفق ملاک ماده 157 قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356، زمان توقیف خواسته در اجرای تأمین خواسته یا توقیف در بانک، ملاک محاسبه خسارت تأخیر تأدیه نیست و این خسارت تا زمان وصول محکومبه و تحویل به محکومله محاسبه خواهد شد. اولاً، پرداخت محکومبه طوعاً توسط محکومعلیه پیش از صدور اجراییه و تقاضای محکومله با منع قانونی مواجه نیست. در این حالت، محکومعلیهی که بدهی وی مسجل و قطعی شده و قصد ادای دین یا انجام تعهد را دارد، مطابق مواد 264 و بعد قانون مدنی در صورت پرداخت دین یا انجام تعهد و در صورت خودداری محکومله از قبول آن، ذمه وی بریء و تعهد ساقط میشود. بنابراین در فرض سؤال محکومعلیه با واریز کردن محکومبه به صندوق سپرده دادگستری، ذمه خود را بریء میکند. ثانیاً، پرداخت وجه به محکومله با اخذ رسید توسط دفتر شعبه (دبیرخانه) بلامانع است و رضایت محکومعلیه لازم نیست. در فرض سؤال که محکومعلیه علاوه بر محکومیت به انجام فعل یا عمل، به پرداخت وجهالضمان روزانه تا زمان اجرای حکم محکوم شده است، نظر به اینکه محکومعلیه موظف به اجرای حکم است، اقدام به اجرای حکم توسط وی، اجرای وجهالضمان روزانه را قطع میکند. محکومله تکلیف به درخواست اجراییه و شروع عملیات اجرایی ندارد؛ بنابراین فرض تقصیر وی از این حیث منتفی است. با این وصف در فرضی که با توجه به مفاد و کیفیت حکم، اجرای آن مستلزم همکاری محکومله است و وی در این خصوص همکاری نکند، مانند آن که موضوع یا مکان اجرای حکم را در اختیار محکومعلیه قرار ندهد یا در این خصوص مانع ایجاد کند و این امر توسط قاضی اجرای احکام احراز شود، تا زمان رفع مانع، وجهالضمان موصوف معلق خواهد شد. برابر بند «ب» ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال 1394 «تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره، جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه» در صلاحیت قاضی شوراهای حل اختلاف است و طرح دعوای تخلیه ممکن است به سبب انقضای مدت اجاره باشد یا به سبب فسخ یا انفساخ قرارداد اجاره؛ و عموم و اطلاق عبارت «تمامی دعاوی مربوط به تخلیه» مذکور در بند «ب» یادشده، شامل همه موارد مذکور است. بنابراین دعوای فسخ یا بطلان اجاره در صلاحیت شوراهای حل اختلاف است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عناوین این شماره
-
گزیده ها
-
افزایش ۴۳ درصدی احکام جایگزین حبس در استان مازندران
-
اخبار
-
خروج برخی شرکتهای استان خوزستان از حالت رکود با حمایتهای قضایی
-
نحوه اجرای مجازات جزای نقدی در قانون مجازات اسلامی
-
نظریه مشورتی
دانلود نسخه پی دی اف