
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

هیچ وعده ای از ایران نگرفتم
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با بیان اینکه هیچ وعدهای از طرف ایرانی دریافت نکرده، گفت: دولت جدید ایران رویکردهای سرسختانه و جدید درخصوص برنامه هستهای دارد.
نشست پنج روزه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی، روز گذشته در مقر این سازمان در وین آغاز شد. در این نشست، نظارت و راستیآزمایی هستهای در ایران، ایمنی هستهای، استفادههای صلحآمیز از اتم، اجرای توافقنامههای پادمانی آژانس و همچنین سیاستهای شخصی آژانس مورد بررسی قرار گیرد.
ایران باید پاسخگو باشد!
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام، به سفر اخیرش به تهران و رایزنی با مقامات کشورمان اشاره و گفتوگوهایش در جریان این سفر را سازنده توصیف کرد. وی گفت: بار دیگر توانستیم فعالیتهای ضروری راستیآزمایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی را به گونهای که به نفع همگان است، تقویت کنیم. گروسی در ادامه به جدیدترین گزارش خود در رابطه با اجرای تعهدات هستهای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) اشاره کرد و گفت: از فوریه٢٠٢١ تاکنون این فعالیتهای ایران در پی تصمیم این کشور برای متوقف کردن پایبندی به تعهدات مرتبط هستهایاش ذیل برجام، به ویژه پروتکل الحاقی به شدت تضعیف شده است. وی افزود: من در این گزارش تاکید کردم که عدم پاسخگویی ایران به درخواست آژانس برای اجازه دسترسی به تجهیزات نظارتیاش به طور جدی ظرفیت فنی آژانس برای حفظ تداوم دانش را به خطر انداخته است. اما ضروری است که نظارت و راستیآزمایی آژانس در رابطه با تعهدات مرتبط هسته ای ایران در آینده از سر گرفته است. اطمینان آژانس مبنی بر اینکه میتواند تداوم دانش را(در این زمینه) حفظ کند در طول زمان رو به کاهش رفته و اخیرا نیز به میزان قابل توجهی کم شده است. این اطمینان میتواند همچنان کاهش یابد مگر اینکه موضع ایران تغییر کند. گروسی همچنین با اشاره به بخشهای مربوط به اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی در ایران در گزارش اخیر خود تصریح کرد: وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده است و همچنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکانها آشکارا نشاندهنده این است که مواد و یا تجهیزات آلوده به مواد هستهای در این مکانها وجود داشته است. مدیرکل آژانس در ادامه مدعی شد: ایران هنوز توضیحات لازم را در رابطه با وجود ذرات آلوده به مواد هستهای در هیچ یک از این سه مکان که آژانس دسترسیهای مکمل به آنها داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس در ارتباط با یک مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک دیسک فلزی را مشخص نکرده است. وی با ابراز نگرانی نسبت به وجود این ذرات و حل نشده باقی ماندن موضوعات مربوط به آن خواستار پاسخگویی هرچه سریعتر ایران به سوالات آژانس و ارائه اطلاعات و اسناد لازم در این زمینه شد. گروسی همچنین تاکید کرد: اعلامیههای پادمانی به طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای ایران تاثیر میگذارد. من علاوه براین از ایران میخواهم که به تمام الزامات قانونی خود را بر اساس ترتیبات فرعی توافقنامه پادمانی خود عمل کند و کد اصلاحیه ٣.١ را به طور کامل اجرا کند. وی با اشاره به سفر روز یکشنبه خود به تهران و گفتوگو با مقامات ایرانی برای حل این موضوعات اظهار داشت: امیدوارم از طریق یک گفتوگوی مستقیم، سازنده و مبتنی بر همکاری با دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران، این موضوعات اورژانسی بتواند حل وفصل شود.
سفر اسلامی به وین
گروسی همچنین در نشست خبری در وین گفت که تاکنون هیچ وعدهای از طرف ایرانی دریافت نکرده است. وی افزود: ما نیازمند گفتوگوی شفاف با دولت جدید ایران هستیم. دولت جدید ایران رویکردهای سرسختانه و جدی درخصوص برنامه هستهای دارد. گروسی تاکید کرد: من به عنوان مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی موظف هستم که با ایران گفتوگو کنم. وی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر رییس سازمان انرژی هسته ای ایران به وین، گفتوگو خواهیم کرد.
سیگنالهای دلگرمکنندهای از ایران میرسد
همچنین روز گذشته، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین در واکنش به آخرین مواضع ایران درباره مذاکرات احیای توافق هستهای در وین گفت: سیگنالهای دلگرمکنندهای از ایران میرسد. وی تأکید کرد: از سرگیری مذاکرات وین مدتها است که به تعویق افتاده. وقفه ایجاد شده میان دور ششم و هفتم مذاکرات(از ۲۰ ژوئن) بیش از حد طولانی شده است. زمان آن رسیده است به میز مذاکرات بازگردیم. به گزارش فارس، اظهارات اولیانوف در پی این مطرح میشود که سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری خود با بیان اینکه ایران اعلام کرده گفتوگوهای وین حتما در تاریخ نزدیکی از سر گرفته میشود، اظهار کرد: ما قطعا انتظار داریم که طرفهای دیگر وقتی پای میز مذاکره در وین حضور پیدا میکنند با رویکرد واقعبینانه و در نظر گرفتن واقعیات روی زمین به وین بیایند. همانطور که بارها گفتهایم ایران هیچ تعهد فرابرجامی را نمیپذیرد و هیچ منفعت کمتر از برجام هم برای مردم ایران متصور نیست.
در جلسه شورای حکام قطعنامهای علیه ایران صادر نمیشود
از سوی دیگر و پس از آنکه روسها رسما اعلام کردند هر قطعنامهای علیه ایران در نشست شورای حکام را وتو میکنند، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی والاستریتژورنال طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی مدعی شد: بر اساس اطلاعات جدیدی که از منابع اروپایی به دست آوردهام، فعلا این هفته قطعنامهای انتقادی علیه ایران صادر نمیشود.
ایران باید پاسخگو باشد!
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام، به سفر اخیرش به تهران و رایزنی با مقامات کشورمان اشاره و گفتوگوهایش در جریان این سفر را سازنده توصیف کرد. وی گفت: بار دیگر توانستیم فعالیتهای ضروری راستیآزمایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی را به گونهای که به نفع همگان است، تقویت کنیم. گروسی در ادامه به جدیدترین گزارش خود در رابطه با اجرای تعهدات هستهای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) اشاره کرد و گفت: از فوریه٢٠٢١ تاکنون این فعالیتهای ایران در پی تصمیم این کشور برای متوقف کردن پایبندی به تعهدات مرتبط هستهایاش ذیل برجام، به ویژه پروتکل الحاقی به شدت تضعیف شده است. وی افزود: من در این گزارش تاکید کردم که عدم پاسخگویی ایران به درخواست آژانس برای اجازه دسترسی به تجهیزات نظارتیاش به طور جدی ظرفیت فنی آژانس برای حفظ تداوم دانش را به خطر انداخته است. اما ضروری است که نظارت و راستیآزمایی آژانس در رابطه با تعهدات مرتبط هسته ای ایران در آینده از سر گرفته است. اطمینان آژانس مبنی بر اینکه میتواند تداوم دانش را(در این زمینه) حفظ کند در طول زمان رو به کاهش رفته و اخیرا نیز به میزان قابل توجهی کم شده است. این اطمینان میتواند همچنان کاهش یابد مگر اینکه موضع ایران تغییر کند. گروسی همچنین با اشاره به بخشهای مربوط به اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی در ایران در گزارش اخیر خود تصریح کرد: وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده است و همچنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکانها آشکارا نشاندهنده این است که مواد و یا تجهیزات آلوده به مواد هستهای در این مکانها وجود داشته است. مدیرکل آژانس در ادامه مدعی شد: ایران هنوز توضیحات لازم را در رابطه با وجود ذرات آلوده به مواد هستهای در هیچ یک از این سه مکان که آژانس دسترسیهای مکمل به آنها داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس در ارتباط با یک مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک دیسک فلزی را مشخص نکرده است. وی با ابراز نگرانی نسبت به وجود این ذرات و حل نشده باقی ماندن موضوعات مربوط به آن خواستار پاسخگویی هرچه سریعتر ایران به سوالات آژانس و ارائه اطلاعات و اسناد لازم در این زمینه شد. گروسی همچنین تاکید کرد: اعلامیههای پادمانی به طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای ایران تاثیر میگذارد. من علاوه براین از ایران میخواهم که به تمام الزامات قانونی خود را بر اساس ترتیبات فرعی توافقنامه پادمانی خود عمل کند و کد اصلاحیه ٣.١ را به طور کامل اجرا کند. وی با اشاره به سفر روز یکشنبه خود به تهران و گفتوگو با مقامات ایرانی برای حل این موضوعات اظهار داشت: امیدوارم از طریق یک گفتوگوی مستقیم، سازنده و مبتنی بر همکاری با دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران، این موضوعات اورژانسی بتواند حل وفصل شود.
سفر اسلامی به وین
گروسی همچنین در نشست خبری در وین گفت که تاکنون هیچ وعدهای از طرف ایرانی دریافت نکرده است. وی افزود: ما نیازمند گفتوگوی شفاف با دولت جدید ایران هستیم. دولت جدید ایران رویکردهای سرسختانه و جدی درخصوص برنامه هستهای دارد. گروسی تاکید کرد: من به عنوان مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی موظف هستم که با ایران گفتوگو کنم. وی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر رییس سازمان انرژی هسته ای ایران به وین، گفتوگو خواهیم کرد.
سیگنالهای دلگرمکنندهای از ایران میرسد
همچنین روز گذشته، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین در واکنش به آخرین مواضع ایران درباره مذاکرات احیای توافق هستهای در وین گفت: سیگنالهای دلگرمکنندهای از ایران میرسد. وی تأکید کرد: از سرگیری مذاکرات وین مدتها است که به تعویق افتاده. وقفه ایجاد شده میان دور ششم و هفتم مذاکرات(از ۲۰ ژوئن) بیش از حد طولانی شده است. زمان آن رسیده است به میز مذاکرات بازگردیم. به گزارش فارس، اظهارات اولیانوف در پی این مطرح میشود که سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری خود با بیان اینکه ایران اعلام کرده گفتوگوهای وین حتما در تاریخ نزدیکی از سر گرفته میشود، اظهار کرد: ما قطعا انتظار داریم که طرفهای دیگر وقتی پای میز مذاکره در وین حضور پیدا میکنند با رویکرد واقعبینانه و در نظر گرفتن واقعیات روی زمین به وین بیایند. همانطور که بارها گفتهایم ایران هیچ تعهد فرابرجامی را نمیپذیرد و هیچ منفعت کمتر از برجام هم برای مردم ایران متصور نیست.
در جلسه شورای حکام قطعنامهای علیه ایران صادر نمیشود
از سوی دیگر و پس از آنکه روسها رسما اعلام کردند هر قطعنامهای علیه ایران در نشست شورای حکام را وتو میکنند، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی والاستریتژورنال طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی مدعی شد: بر اساس اطلاعات جدیدی که از منابع اروپایی به دست آوردهام، فعلا این هفته قطعنامهای انتقادی علیه ایران صادر نمیشود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تشکیل ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این وزارتخانه بعد از بحران افغانستان تلاش کرده به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببرد، از تشکیل ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه خبر داد.
سعید خطیبزاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری روز گذشته خود، با اشاره به سفر نخستوزیر عراق به تهران، اظهار داشت: سفر او به تهران در راستای روابط نزدیک ایران و عراق انجام شد. خطیبزاده افزود: گفتوگوهای خوبی در تهران صورت گرفت و تمرکزی بر گفتوگوهای تجاری و اقتصادی شکل گرفت و در مورد پروژههای اقتصادی مذاکراتی انجام شد. وی با بیان اینکه دو طرف تلاش میکنند که میزان تعداد ویزاهای اربعین را افزایش دهند، اظهار داشت: برای ترددهای هوایی توافق لغو روادید انجام شد.
رییسجمهور به تاجیکستان سفر میکند
خطیبزاده در ادامه با بیان اینکه آیتالله سیدابراهیم رئیسی رییسجمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر میکند، درخصوص اهداف کشورمان در اجلاس آتی سازمان شانگهای و همچنین بررسی عضویت ایران در این سازمان، گفت: در سفر رییسجمهور که اولین سفر خارجی او نیز خواهد بود، دو جنبه وجود دارد. جنبه اول شرکت در این اجلاس است و جنبه دیگر ظرفیت دوجانبه این سفر است. وی افزود: در هر دو جنبه اقدامات گستردهای توسط نهاد ریاستجمهوری و وزارت امور خارجه در دست پیگیری است. پیگیریهای ضروری نیز از طریق سفارت کشورمان در دوشنبه در دست اقدام است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در روز برگزاری اجلاس شانگهای، درخواست ایران بررسی خواهد شد، امیدواریم که این بررسی به همان نتیجهای که انتظار داریم ختم شود. خطیبزاده همچنین با اشاره به تحولات افغانستان، تاکید کرد: مسیری که به برادرکشی در افغانستان بیانجامد مسیر درستی نیست؛ بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید میکنیم. وی با بیان اینکه در وزارت خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم، اعلام کرد: اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ذیل نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور افغانستان تشکیل شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه اراده قطعی ماست، تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم و سربلند و غیور افغانستان است. خطیبزاده همچنین در خصوص دعوت از ایران توسط طالبان، گفت: زود است در این زمینه صحبت کنیم باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم بگیریم. براساس عملکرد طالبان، درخصوص درخواست و دعوت آنها تصمیم میگیریم. خطیبزاده در ادامه این نشست خبری، درخصوص واردات واکسن از کشورهای اروپایی، گفت: ما درخصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم. وی ادامه داد: در خصوص تأمین نیازهای مردم، مسیر برجامی و غیربرجامی نمیشناسیم و هیچ خط قرمزی نداریم. دولتی در جهان است که میخواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند و بدون توجه به قوانین بینالمللی خودش قاضی و زندانبان میشود.
رییسجمهور به تاجیکستان سفر میکند
خطیبزاده در ادامه با بیان اینکه آیتالله سیدابراهیم رئیسی رییسجمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر میکند، درخصوص اهداف کشورمان در اجلاس آتی سازمان شانگهای و همچنین بررسی عضویت ایران در این سازمان، گفت: در سفر رییسجمهور که اولین سفر خارجی او نیز خواهد بود، دو جنبه وجود دارد. جنبه اول شرکت در این اجلاس است و جنبه دیگر ظرفیت دوجانبه این سفر است. وی افزود: در هر دو جنبه اقدامات گستردهای توسط نهاد ریاستجمهوری و وزارت امور خارجه در دست پیگیری است. پیگیریهای ضروری نیز از طریق سفارت کشورمان در دوشنبه در دست اقدام است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در روز برگزاری اجلاس شانگهای، درخواست ایران بررسی خواهد شد، امیدواریم که این بررسی به همان نتیجهای که انتظار داریم ختم شود. خطیبزاده همچنین با اشاره به تحولات افغانستان، تاکید کرد: مسیری که به برادرکشی در افغانستان بیانجامد مسیر درستی نیست؛ بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید میکنیم. وی با بیان اینکه در وزارت خارجه بعد از این بحران تلاش کردیم به صورت جدی و متمرکز کارها را جلو ببریم، اعلام کرد: اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ذیل نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور افغانستان تشکیل شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه اراده قطعی ماست، تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم و سربلند و غیور افغانستان است. خطیبزاده همچنین در خصوص دعوت از ایران توسط طالبان، گفت: زود است در این زمینه صحبت کنیم باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم بگیریم. براساس عملکرد طالبان، درخصوص درخواست و دعوت آنها تصمیم میگیریم. خطیبزاده در ادامه این نشست خبری، درخصوص واردات واکسن از کشورهای اروپایی، گفت: ما درخصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم. وی ادامه داد: در خصوص تأمین نیازهای مردم، مسیر برجامی و غیربرجامی نمیشناسیم و هیچ خط قرمزی نداریم. دولتی در جهان است که میخواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند و بدون توجه به قوانین بینالمللی خودش قاضی و زندانبان میشود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

آیتالله رئیسی لغو اجرای سند۲۰۳۰ را ابلاغ کرد
حجتالاسلام سید سعیدرضا عاملی گفت: رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی «لغو اجرا سند ۲۰۳۰» را جهت اجرا، ابلاغ کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: رییسجمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی هفت مصوبه مهم این شورا را که مدتها بر زمین مانده بود، برای اجرا به دستگاههای مربوط ابلاغ کرد. حجتالاسلام عاملی در ادامه گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما، افزود: حدود ۲۹مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالهای گذشته به دلیل ایرادهای حقوقی، ایرادهای دستگاه مجری ذینفع و یا دلایل نامشخص در دولت قبل برزمین مانده بود و ابلاغ نشده بود که باعث گلهمندی اعضای شورای عالی شده بود. وی اضافه کرد: مجموعه این مصوبات در اختیار آیتالله رئیسی رییس جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و بعد از طی کردن یک فرآیند، هفت مصوبه ابلاغ و دیگر مصوبات در دست بررسی است و انتظار میرود که بیش از ۹۰درصد مصوبات ابلاغ شود. وی گفت: «لغو اجرا سند ۲۰۳۰»، «بنیاد ایرانشناسی»، «قانون تشکیل هیئات امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی»، «تاسیس گروه برنامهریزی مراکز و موسسههای آموزشی و پژوهشی خاص» و «اصلاح و تکمیل آییننامه کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور» از مهمترین مصوباتی است که توسط رییسجمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
سند ملی حقوق کودک و نوجوان ابلاغ شد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهمترین مصوبات ابلاغ شده را «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» اعلام کرد و گفت: این سند که سال۱۳۹۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، یک سند متفاوت با کنوانسیون حقوق کودک است. حجتالاسلام عاملی گفت: در این سند علاوه بر اینکه به بسیاری از مولفههای مربوط به حقوق کودک توجه شده است، بلکه مقرراتی که در ۵۲ ماده کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته، اما برخی از آنها که مغایر با حقوق کودک بوده را نپذیرفته است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این سند قویتر، متنوعتر و فراگیرتر از کنوانسیون حقوق کودک است و مبنای روابط ما با سازمان ملل متحد خواهد بود، افزود: «سند ملی حقوق کودک» که یک گروه قوی روی آن کار کرده و تمرکز شورای فرهنگی-اجتماعی زنان به تدوین این سند بود، نگاهی موضوعی به حقوق کودک دارد و به موضوعهای خانواده کودک، امور تعلیم و تریبت، تفریح و همچنین امور اقتصادی کودک توجه شده است. وی افزود: این سند برای دستگاههای مختلف وظایفی را ایجاد کرده که جنبههای حمایتی کودک بسیار قدرتمندتر شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از امتیازات این سند توجه به کودکان استثنائی، ناتوان جسمی و بیسرپرست است.
وی «سند نامها و نشانههای اسلامی-ایرانی» را یکی دیگر از مصوبات ابلاغ شده اعلام کرد و افزود: زبان یک کشور بنیان هویت یک کشور است؛ اگر زبان فارسی را از کالاهای ایرانی حذف کنیم و اسم و نام گذاریهای غیرایرانی حاکم شود و تابلوهای کسب و کارهای شهری همه از نامهای ایرانی خالی شوند، زیستگاه زندگی این نسل غیرفارسی میشود.
سند ملی حقوق کودک و نوجوان ابلاغ شد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهمترین مصوبات ابلاغ شده را «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» اعلام کرد و گفت: این سند که سال۱۳۹۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، یک سند متفاوت با کنوانسیون حقوق کودک است. حجتالاسلام عاملی گفت: در این سند علاوه بر اینکه به بسیاری از مولفههای مربوط به حقوق کودک توجه شده است، بلکه مقرراتی که در ۵۲ ماده کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته، اما برخی از آنها که مغایر با حقوق کودک بوده را نپذیرفته است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این سند قویتر، متنوعتر و فراگیرتر از کنوانسیون حقوق کودک است و مبنای روابط ما با سازمان ملل متحد خواهد بود، افزود: «سند ملی حقوق کودک» که یک گروه قوی روی آن کار کرده و تمرکز شورای فرهنگی-اجتماعی زنان به تدوین این سند بود، نگاهی موضوعی به حقوق کودک دارد و به موضوعهای خانواده کودک، امور تعلیم و تریبت، تفریح و همچنین امور اقتصادی کودک توجه شده است. وی افزود: این سند برای دستگاههای مختلف وظایفی را ایجاد کرده که جنبههای حمایتی کودک بسیار قدرتمندتر شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از امتیازات این سند توجه به کودکان استثنائی، ناتوان جسمی و بیسرپرست است.
وی «سند نامها و نشانههای اسلامی-ایرانی» را یکی دیگر از مصوبات ابلاغ شده اعلام کرد و افزود: زبان یک کشور بنیان هویت یک کشور است؛ اگر زبان فارسی را از کالاهای ایرانی حذف کنیم و اسم و نام گذاریهای غیرایرانی حاکم شود و تابلوهای کسب و کارهای شهری همه از نامهای ایرانی خالی شوند، زیستگاه زندگی این نسل غیرفارسی میشود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ایران تنها حامی لبنان در تامین سوخت
« سید صلاح فحص» با اشاره به عوامل داخلی و خارجی بروز بحران در لبنان گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و طرفداران این رژیم نوعی تحریم اقتصادی زیرمیزی را به لبنان تحمیل کردهاند تا مردم از مقاومت رویگردان شوند.
نماینده جنبش أمل لبنان در ایران در برنامه جهانآرا سیما به تشریح ریشههای شکلگیری جنبش مقاومت در لبنان و عوامل بیثباتی سیاسی و بحران اقتصادی کنونی این کشور پرداخت و با اشاره به تاریخ لبنان و شکلگیری مقاومت در جنوب لبنان، یادآور شد: امام موسی صدر و شهید چمران پایهگذاران جنبش امل، مقاومت را صرفاً نظامی نمیدیدند بلکه تقویت فرهنگی و اجتماعی این جبهه مدنظر آنها بود و به این طریق شیعیان جنوب لبنان به لحاظ آموزشی، تربیتی، اجتماعی و دانشگاهی علاوه بر بعد نظامی بسیار تقویت شدند. وی با اشاره به ترکیب جمعیتی و تنوع مذاهب در لبنان خاطرنشان کرد: امام موسی صدر بهترین مقاومت ضد اسرائیل را وحدت ملی می دانستند.
نماینده جنبش أمل آغاز مشکلات فعلی لبنان را ترور رفیق حریری و فشار به جبهه مقاومت دانست و افزود: آنها در جنگ ۳۳روزه نتوانستند مقاومت را شکست دهند، در سوریه مشاهده کردند که خط استراتژیک مربوط به مقاومت بود و حالا میدانند که سرچشمه این مقاومت ایران است و با تحریم و فشار اقتصادی میخواهند از سرچشمه، مقاومت را تحت فشار قرار دهند. وی در پاسخ به اینکه چه گروههایی از بیثباتی سیاسی لبنان سود میبرند، تصریح کرد: برخی گروههای داخلی و برخی کشورهای خارجی مانند آمریکا بعضی کشورهای عربی و اسرائیل نمیخواهند لبنان ثبات سیاسی داشته باشد به همین دلیل میبینیم که کمکها متوقف شده و نوعی تحریم اقتصادی زیرمیزی علیه لبنان به راه افتاده تا به مردم بگویند که مقاومت موجب بروز این فشارها شده و اگر مقاومت برود اوضاع لبنان با ثبات خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اختلافات داخلی سعد حریری و میشل عون این موارد را نیز از دیگر عوامل بیثباتی سیاسی لبنان برشمرد و گفت: این عوامل در کنار مداخله و عوامل خارجی موجب شد تا بیش از ۱۰ماه تشکیل دولت لبنان به تعویق افتاد. فحص درباره ثبات سیاسی دولت نجیب میقاتی نیز با یادآوری اینکه این دولت حداقل ۸ماه دیگر تا انتخابات مجلس باید کار کند گفت: وضعیت حکومت لبنان مانند کسی است که از یک هواپیمای در حال پرواز به بیرون پرت می شود و تشکیل این دولت به مثابه چتری است که برای این فرد باز شده تا آسیب کمتری ببینند.
وی در تشریح وضعیت اقتصادی نامناسب لبنان نیز گفت: ما نفت داریم ولی اجازه نمیدهند که نفت را استخراج کنیم چرا که در صورت استخراج نفت نیاز مالی ما به کشورهای بیگانه قطع خواهد شد و قدرت میگیریم. نماینده جنبش أمل همچنین درباره خرید بنزین و فراورده های نفتی از ایران و بحران سوخت در این کشور تاکید کرد: با کاهش ارزش پول ملی کسی که درماه هزار دلار میگرفته اکنون ۹۰دلار درآمد دارد و توان خرید بنزین و حتی تامین معیشت از مردم گرفته شده است. دولت برای بنزین سوبسید میداد اما حالا دیگر نمیتواند به دلیل بحران اقتصادی سوبسید دهد؛ بنابراین با مشکل سوخت در کشور مواجه هستیم. وی اضافه کرد: درباره بنزین خریداری شده از ایران نیز میگویند چون ایران تحریم است شرکتهایی که از ایران سوخت بخرند با تحریم آمریکا مواجه می شوند اما واقعیت این است که در این شرایط کسی غیر از ایران به ما کمک نکرد اگر کسی ناراحت است، بنزین ایرانی استفاده نکند؛ مانند این است که ما داریم از گرسنگی میمیریم میگویند از این کشور چون تحریم است غذا نخرید. وی ادامه داد: ما در شرایط بحران فعلی از هر جای دیگری که بتوانیم غیر از اسرائیل، سوخت میخریم.
آمریکا و اسرائیل اجازه استخراج نفت به لبنان نمیدهند
فحص در پاسخ به اینکه چه کسانی اجازه استخراج نفت را به لبنان میدهند، گفت : آمریکا و اسرائیل و دولتهای عربی طرفدار این رژیم نمی گذارند نفت را استخراج کنیم و تا زمانی که تسلیم نشویم اجازه نمی دهند قدرتمند باشیم؛ آنها به لبنان فشار میآورند که تسلیم شوند و هدف آنها از این فشارها به لبنان این است که مردم از مقاومت رویگردان شوند.
نماینده جنبش أمل آغاز مشکلات فعلی لبنان را ترور رفیق حریری و فشار به جبهه مقاومت دانست و افزود: آنها در جنگ ۳۳روزه نتوانستند مقاومت را شکست دهند، در سوریه مشاهده کردند که خط استراتژیک مربوط به مقاومت بود و حالا میدانند که سرچشمه این مقاومت ایران است و با تحریم و فشار اقتصادی میخواهند از سرچشمه، مقاومت را تحت فشار قرار دهند. وی در پاسخ به اینکه چه گروههایی از بیثباتی سیاسی لبنان سود میبرند، تصریح کرد: برخی گروههای داخلی و برخی کشورهای خارجی مانند آمریکا بعضی کشورهای عربی و اسرائیل نمیخواهند لبنان ثبات سیاسی داشته باشد به همین دلیل میبینیم که کمکها متوقف شده و نوعی تحریم اقتصادی زیرمیزی علیه لبنان به راه افتاده تا به مردم بگویند که مقاومت موجب بروز این فشارها شده و اگر مقاومت برود اوضاع لبنان با ثبات خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اختلافات داخلی سعد حریری و میشل عون این موارد را نیز از دیگر عوامل بیثباتی سیاسی لبنان برشمرد و گفت: این عوامل در کنار مداخله و عوامل خارجی موجب شد تا بیش از ۱۰ماه تشکیل دولت لبنان به تعویق افتاد. فحص درباره ثبات سیاسی دولت نجیب میقاتی نیز با یادآوری اینکه این دولت حداقل ۸ماه دیگر تا انتخابات مجلس باید کار کند گفت: وضعیت حکومت لبنان مانند کسی است که از یک هواپیمای در حال پرواز به بیرون پرت می شود و تشکیل این دولت به مثابه چتری است که برای این فرد باز شده تا آسیب کمتری ببینند.
وی در تشریح وضعیت اقتصادی نامناسب لبنان نیز گفت: ما نفت داریم ولی اجازه نمیدهند که نفت را استخراج کنیم چرا که در صورت استخراج نفت نیاز مالی ما به کشورهای بیگانه قطع خواهد شد و قدرت میگیریم. نماینده جنبش أمل همچنین درباره خرید بنزین و فراورده های نفتی از ایران و بحران سوخت در این کشور تاکید کرد: با کاهش ارزش پول ملی کسی که درماه هزار دلار میگرفته اکنون ۹۰دلار درآمد دارد و توان خرید بنزین و حتی تامین معیشت از مردم گرفته شده است. دولت برای بنزین سوبسید میداد اما حالا دیگر نمیتواند به دلیل بحران اقتصادی سوبسید دهد؛ بنابراین با مشکل سوخت در کشور مواجه هستیم. وی اضافه کرد: درباره بنزین خریداری شده از ایران نیز میگویند چون ایران تحریم است شرکتهایی که از ایران سوخت بخرند با تحریم آمریکا مواجه می شوند اما واقعیت این است که در این شرایط کسی غیر از ایران به ما کمک نکرد اگر کسی ناراحت است، بنزین ایرانی استفاده نکند؛ مانند این است که ما داریم از گرسنگی میمیریم میگویند از این کشور چون تحریم است غذا نخرید. وی ادامه داد: ما در شرایط بحران فعلی از هر جای دیگری که بتوانیم غیر از اسرائیل، سوخت میخریم.
آمریکا و اسرائیل اجازه استخراج نفت به لبنان نمیدهند
فحص در پاسخ به اینکه چه کسانی اجازه استخراج نفت را به لبنان میدهند، گفت : آمریکا و اسرائیل و دولتهای عربی طرفدار این رژیم نمی گذارند نفت را استخراج کنیم و تا زمانی که تسلیم نشویم اجازه نمی دهند قدرتمند باشیم؛ آنها به لبنان فشار میآورند که تسلیم شوند و هدف آنها از این فشارها به لبنان این است که مردم از مقاومت رویگردان شوند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

گزیده ها
احمد وحیدی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا شد
آیتالله سیدابراهیم رئیسی رییسجمهور، با صدور حکمی احمد وحیدی وزیر کشور را به عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب کرد. در بخشی از متن حکم آیتالله رئیسی آمده است: ضروری است اقدامات قرارگاه را با توجه به وظایف و اولویتهای ذیل برنامهریزی و اجرا کرده و نتایج آن مستمراً به اینجانب گزارش شود. ۱- تسهیل و پیگیری مستمر اجرای دقیق و بهموقع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رفع موانع احتمالی. ۲- تدوین دستورالعمل اجرایی برای عملیاتی شدن مصوبات ستاد ملی با توجه بر واقعیتهای میدانی با هماهنگی دستگاههای ذیربط. ۳- استفاده از ظریفتهای مردمی از جمله مساجد، بسیج، خیرین و سمنها و سایر سرمایههای عمومی برای حمایت از اجرای مصوبات و کمک به تأمین معیشت اقشار آسیبپذیر. ۴- ایجاد تفاهم میان نیروهای اجتماعی، تقویت روحیه همکاری و تحکیم مسئولیتهای عمومی در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی. ۵- ارتقاء فضای همافزایی، همکاری و همدلی میان بخشهای دولتی و خصوصی و قوای کشوری و لشکری. ۶- افزایش حضور محسوس ضابطین و ناظرین پروتکلهای مصوب و ترغیب اقشار مردم به رعایت الزامات بهداشتی. ۷- آموزش و فرهنگسازی به منظور ایجاد اعتماد و انگیزه اجتماعی نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی. ۸- ایجاد هماهنگی بین دبیرخانه ستاد مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیتههای مختلف در مقام اجرای مصوبات ستاد و نظارت بر حسن اجرای مأموریتهای محوله.
تصمیمگیری درباره FATF منوط به لغو تحریمهای ایران است
ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به ادعای برخی از افراد مبنی بر اینکه نپیوستن ایران به FATF باعث میشود که نتوانیم با کشورهای دیگر تبادلات تجاری داشته باشیم، اظهار داشت: FATF یا قواعد کارگروه مالی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ساختاری است که در آن تلاش میشود تا کشورها از تأمین مالی تروریسم و پولشویی خودداری کنند. وی تاکید کرد: اصل مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در ایران پذیرفته شده است و ما قوانین داخلی برای مقابله با این موضوع داریم. در این زمینه اشراف داخلی بسیار خوبی در سیستم بانکی و نظام اقتصادی ما وجود دارد تا این تخلفات صورت نگیرد. عمویی بیان کرد: تا زمانی که تحریمهای ظالمانه و یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، انتظار شفافیت بینالمللی تراکنشهای مالی، انتظاری نابجا و زیادهخواهانه است. وی در ادامه گفتوگو با مهر، اظهار داشت: بر این اساس، مسئله اول ما رفع تحریمها است و تا زمانی که در مورد رفع تحریمها اقدامی صورت نگیرد، نمیتوان درباره FATF تصمیمگیری کرد.
لزوم تعهد عملی انگلیس برای بازپرداخت مطالبات ایران
«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تبریک انتصاب وی، بر تعهد عملی این کشور در بازپرداخت مطالبات کشورمان تاکید کرد. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان نیز ضمن ابراز تاسف از آثار سیاستهای نادرست آمریکا و برخی از کشورهای غربی در قبال افغانستان، تحقق امنیت و ثبات در این کشور را در گرو استقرار دولت فراگیر با مشارکت تمامی اقوام، اقبال به گفتوگو و عدم خشونت، توجه به مردم و نیز مقابله عملی با تروریسم خواند.
عراق برای تغییر سیاستهایش به ایران نیاز دارد
قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، درباره سفر نخستوزیر عراق به تهران گفت: به نظر میرسد این سفر بیشتر دو جانبه باشد، آن هم با توجه به تغییر سیاستها در منطقه و انتخابات بعدی که در عراق در پیش است. وی تصریح کرد: تحولاتی در منطقه اتفاق میافتد، آن هم در شرایطی که آمریکاییها از منطقه خارج میشوند و یا حضور فیزیکی آنها کاهش مییابد. در واقع به نوعی خلأ قدرت در حال شکلگیری است و کشوری مانند فرانسه تلاش میکند تا جای خالی آمریکا را در منطقه پر کند. حتی رییسجمهور فرانسه خودش اعلام کرد که آمریکاییها هم بروند ما در منطقه هستیم. محبعلی در ادامه گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه عراقیها سیاست متوازنی را دنبال میکنند، گفت: عراقیها به ایران نیاز دارند و با خلأ قدرت آمریکا تلاش میکنند که با تغییر سیاستها طرفهای ذینفع را به نوعی نگه دارند. بنابراین نیاز دارند که ایران به این مسئله توجه کند که اگر عکسالعملی نشان داده نشود ممکن است جنگهای نیابتی مجددا رخ دهد.
آیتالله سیدابراهیم رئیسی رییسجمهور، با صدور حکمی احمد وحیدی وزیر کشور را به عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب کرد. در بخشی از متن حکم آیتالله رئیسی آمده است: ضروری است اقدامات قرارگاه را با توجه به وظایف و اولویتهای ذیل برنامهریزی و اجرا کرده و نتایج آن مستمراً به اینجانب گزارش شود. ۱- تسهیل و پیگیری مستمر اجرای دقیق و بهموقع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رفع موانع احتمالی. ۲- تدوین دستورالعمل اجرایی برای عملیاتی شدن مصوبات ستاد ملی با توجه بر واقعیتهای میدانی با هماهنگی دستگاههای ذیربط. ۳- استفاده از ظریفتهای مردمی از جمله مساجد، بسیج، خیرین و سمنها و سایر سرمایههای عمومی برای حمایت از اجرای مصوبات و کمک به تأمین معیشت اقشار آسیبپذیر. ۴- ایجاد تفاهم میان نیروهای اجتماعی، تقویت روحیه همکاری و تحکیم مسئولیتهای عمومی در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی. ۵- ارتقاء فضای همافزایی، همکاری و همدلی میان بخشهای دولتی و خصوصی و قوای کشوری و لشکری. ۶- افزایش حضور محسوس ضابطین و ناظرین پروتکلهای مصوب و ترغیب اقشار مردم به رعایت الزامات بهداشتی. ۷- آموزش و فرهنگسازی به منظور ایجاد اعتماد و انگیزه اجتماعی نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی. ۸- ایجاد هماهنگی بین دبیرخانه ستاد مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیتههای مختلف در مقام اجرای مصوبات ستاد و نظارت بر حسن اجرای مأموریتهای محوله.
تصمیمگیری درباره FATF منوط به لغو تحریمهای ایران است
ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به ادعای برخی از افراد مبنی بر اینکه نپیوستن ایران به FATF باعث میشود که نتوانیم با کشورهای دیگر تبادلات تجاری داشته باشیم، اظهار داشت: FATF یا قواعد کارگروه مالی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ساختاری است که در آن تلاش میشود تا کشورها از تأمین مالی تروریسم و پولشویی خودداری کنند. وی تاکید کرد: اصل مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در ایران پذیرفته شده است و ما قوانین داخلی برای مقابله با این موضوع داریم. در این زمینه اشراف داخلی بسیار خوبی در سیستم بانکی و نظام اقتصادی ما وجود دارد تا این تخلفات صورت نگیرد. عمویی بیان کرد: تا زمانی که تحریمهای ظالمانه و یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، انتظار شفافیت بینالمللی تراکنشهای مالی، انتظاری نابجا و زیادهخواهانه است. وی در ادامه گفتوگو با مهر، اظهار داشت: بر این اساس، مسئله اول ما رفع تحریمها است و تا زمانی که در مورد رفع تحریمها اقدامی صورت نگیرد، نمیتوان درباره FATF تصمیمگیری کرد.
لزوم تعهد عملی انگلیس برای بازپرداخت مطالبات ایران
«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تبریک انتصاب وی، بر تعهد عملی این کشور در بازپرداخت مطالبات کشورمان تاکید کرد. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان نیز ضمن ابراز تاسف از آثار سیاستهای نادرست آمریکا و برخی از کشورهای غربی در قبال افغانستان، تحقق امنیت و ثبات در این کشور را در گرو استقرار دولت فراگیر با مشارکت تمامی اقوام، اقبال به گفتوگو و عدم خشونت، توجه به مردم و نیز مقابله عملی با تروریسم خواند.
عراق برای تغییر سیاستهایش به ایران نیاز دارد
قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، درباره سفر نخستوزیر عراق به تهران گفت: به نظر میرسد این سفر بیشتر دو جانبه باشد، آن هم با توجه به تغییر سیاستها در منطقه و انتخابات بعدی که در عراق در پیش است. وی تصریح کرد: تحولاتی در منطقه اتفاق میافتد، آن هم در شرایطی که آمریکاییها از منطقه خارج میشوند و یا حضور فیزیکی آنها کاهش مییابد. در واقع به نوعی خلأ قدرت در حال شکلگیری است و کشوری مانند فرانسه تلاش میکند تا جای خالی آمریکا را در منطقه پر کند. حتی رییسجمهور فرانسه خودش اعلام کرد که آمریکاییها هم بروند ما در منطقه هستیم. محبعلی در ادامه گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه عراقیها سیاست متوازنی را دنبال میکنند، گفت: عراقیها به ایران نیاز دارند و با خلأ قدرت آمریکا تلاش میکنند که با تغییر سیاستها طرفهای ذینفع را به نوعی نگه دارند. بنابراین نیاز دارند که ایران به این مسئله توجه کند که اگر عکسالعملی نشان داده نشود ممکن است جنگهای نیابتی مجددا رخ دهد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجتالاسلام زرگر
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت حجتالاسلام زرگر رییس دادگاه انقلاب تهران و از قضات با سابقه کشور را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمالله الرّحمن الرّحیم
درگذشت روحانی مجاهد جناب حجتالاسلام سیداحمد زرگر رحمتاللهعلیه را به خانواده و بازماندگان محترم و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. شجاعت و صراحت در مقام قضا و تلاش مجاهدانه در مقام امر به معروف و نهی از منکر، بخشی از خصوصیات ممتاز آن مرحوم بود. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرینش را برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ شهریور ۱۴۰۰
بسمالله الرّحمن الرّحیم
درگذشت روحانی مجاهد جناب حجتالاسلام سیداحمد زرگر رحمتاللهعلیه را به خانواده و بازماندگان محترم و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. شجاعت و صراحت در مقام قضا و تلاش مجاهدانه در مقام امر به معروف و نهی از منکر، بخشی از خصوصیات ممتاز آن مرحوم بود. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرینش را برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ شهریور ۱۴۰۰

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

مبارزه همه جانبه با فساد
پرویز سروری
مطالبات و انتظارات بهحق جامعه در خصوص مقابله با مفاسد، بهویژه فساد اقتصادی در فرمان ۸ مادهای رهبر معظم انقلاب موسوم به «منشور مبارزه با مفاسد اقتصادی» تجلییافته است. بر اساس این رهیافت، کشور ما نهتنها تشنه فعالیتهای اقتصادی سالم، سرمایهگذاری مطمئن و ایجاد اشتغال است و این امور به شفاف بودن و سلامت ساز و کارهای اداری، صداقت متصدیان مالیاتی و همه عواملی بازمیگردد که بهنوعی در اطمینانبخشی و تأمین فضای اطمینانبخش در این راستا دخیل
هستند.
از طرفی، یکی از شاخصههای مهم ارتقای اعتماد عمومی به حاکمیت، برخورد منسجم، هماهنگ، یکپارچه، قاطع و جدی با زیرساختها و عوامل فساد در دستگاههای مختلف است. یعنی همان رویکرد تحولی در قوه قضاییه به سایر قوا امتداد یابد و به مرحله اجرا درآید. درصورتیکه این قاعده موردتوجه جدی قرار نگیرد، اعتماد عمومی و سرمایههای اجتماعی تضعیفشده و در میانمدت و بلندمدت حتی میتواند به امنیت ملی آسیب وارد کند.
تجربه برنامههای موفق مقابله با فساد نشان داده که عامل اصلی موفقیت، وجود یک اراده مشترک و قوی در تمام سطوح است. مفهوم این اراده، عبارت است از تعامل همه چهرههای تأثیرگذار و مسئولان در دستگاههای مختلف. آنچه در این میان اهمیت دارد آن است که راهبردهای مقابله با فساد یک امر فرا قوهای است و همیاری سه قوه برای تبدیل کردن تهدیدات به فرصتها و نقاط ضعف به نقاط قوت، لازمه موفقیت در این مأموریت بزرگ به شمار میرود. از سوی دیگر، فقدان راهبرد مقابله با مفاسد و نبود چارچوبهای مشخص در سیاستگذاریها منجر به هوشمند شدن و رشد فساد اقتصادی خواهد شد و مقابله با آن را درنهایت بسیار دشوار میکند.
یکی از اقدامات مؤثر دستگاه قضا، تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم بوده تا از این طریق، بسترهای فساد را شناسایی و نسبت به کاهش جرم و ارتکاب آن پیشگیری به عمل آورد. قوه قضاییه موفق شده در این زمینه، گامهای بلندی بردارد و اعتماد به عدلیه و نظام را افزایش دهد اما همه این اقدامات بهتنهایی منجر به نتیجه نمیشوند چراکه سایر دستگاهها و قوا باید در کنار قوه قضاییه پای کار بیایند تا بتوانیم شاهد کاهش وزن فساد باشیم.
به این مفهوم که قوه مجریه با همراهی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای متولی باید بر مبنای نظارت و مدیریت، همواره زیرمجموعههای خود را پایش کنند تا اساساً فساد، فرصت عرض اندام نداشته باشد. قطعاً در گذشته شاهد کمکاریهای از سوی دستگاههای اجرایی بودیم و تبعات آن را امروز در افزایش پروندهها قضایی شاهدیم.
این در حالی است که گلوگاههای فسادی که رئیس قوه قضاییه روز گذشته خواستار حذف آن شدند در چند مورد کلان خلاصه میشود و هر کدام از آنها در صورت مسدود نشدن، هزاران مشکل و معضل ایجاد میکنند. ایشان بهعنوان نمونه به تخلفاتی اشاره کردند که در حوزه زمین و واگذاریهای بیضابطه اتفاق افتاده و پروندههای قطوری را تشکیل داده است. بانک، گمرک، خصوصیسازی، نظام مالیاتی و اداری و ... مواردی دیگری از این دست هستند که سرمنشأ و گلوگاه مفاسد بیشمار به حساب میآیند و به دلیل گستردگی و موارد متعدد، مهار فساد در آنها نیازمند مشارکت همه دستگاههای ذیربط است. از این طریق، هزینه ارتکاب به جرائم افزایشیافته و موارد آن با کاهش
روبرو میشود.
یکی از این موارد که باید موردتوجه جدی قرار گیرد، نظارت درونسازمانی بر پایه قوانین به شمار میرود. از نگاه کلان، نظارتهای اینچنینی مانع از نقض قانون و درنتیجه بروز تخلفات میشود و اگر این تمرکز و پایش در دستگاههای اجرایی نهادینه شود، میتوان به فروکش کردن کمی و کیفی مفاسد امیدوار بود. عدلیه از این جهت که در ایستگاه پایانی قرار دارد و با انبوهی از پروندههای ناشی از بیتوجهیها و غفلتها در مبادی مواجه است، بارها به این گلوگاهها و بسترهای فسادزا اشارهکرده و آنها را معرفی نموده است. به همین دلیل، در کنار قوه قضاییه، دستگاههای اجرایی نقش کلیدی را ایفا میکنند و شرایط اجرای قوانین را باید بهگونهای برنامهریزی نمایند که موضوع رصد و نظارت به یک مؤلفه دسته چندم تقلیل پیدا نکند و بار آن بر دوش قوه قضاییه نیفتد.
ضمن اینکه نباید به صداهایی که هنگام برخورد با معترضان بلند میشود، توجه کرد. ثروت و قدرت، هر کدام بهتنهایی باعث فساد میشوند و در صورت ترکیب این دو، ضریب مفاسد افزایش مییابد. قطعاً مجموعهها و افرادی که از این ناحیه، متحمل ضررهای هنگفت میشوند، ساکت نمینشینند و از طریق برخی قلم به مزدها و رسانههای استیجاری، تلاش میکنند با جوسازی و سیاه نمایی، مانع از برخوردهای قانونی شوند. متأسفانه این حربه در برخی موارد، جواب داده و باعث مسکوت ماندن تحقیقات در دستگاههای مختلف
شده است.
درباره کارکرد نهاد تقنینی نیز روشن است که مجلس شورای اسلامی در تهیه و تدوین قوانین و اصلاح قوانین موجود بهنحویکه قوانین قدیمی و متناقض با راهکارهای پیشرفته جایگزین شوند، نقش بسزایی دارد. نمایندگان میتوانند دولت جدید را از این رهگذر، یاری کنند و از سوی دیگر، نقش نظارتی خود را نیز به انجام برسانند.
و بالاخره اینکه برای مؤثر واقع شدن و نهادینه شدن مبارزه با پدیده شوم فساد، ضروری است که یک نگاه کاملاً قانونی، حرفهای و به دور از شائبههای سیاسی حاکم شود و با دربرگیری منافع همه اقشار جامعه، زمینه نظارت همگانی و استفاده از نظرات مردمی را نیز فراهم کرد. به بیان گویاتر، پیریزی مشارکت میان قوهای و نظارت عمومی، راهکاری جامع است که با تأکید بر پیشگیری، قادر است بسیاری از ریشهها و عوامل فساد را شناسایی و در همان مراحل نخست،
ریشهکن کند.
هستند.
از طرفی، یکی از شاخصههای مهم ارتقای اعتماد عمومی به حاکمیت، برخورد منسجم، هماهنگ، یکپارچه، قاطع و جدی با زیرساختها و عوامل فساد در دستگاههای مختلف است. یعنی همان رویکرد تحولی در قوه قضاییه به سایر قوا امتداد یابد و به مرحله اجرا درآید. درصورتیکه این قاعده موردتوجه جدی قرار نگیرد، اعتماد عمومی و سرمایههای اجتماعی تضعیفشده و در میانمدت و بلندمدت حتی میتواند به امنیت ملی آسیب وارد کند.
تجربه برنامههای موفق مقابله با فساد نشان داده که عامل اصلی موفقیت، وجود یک اراده مشترک و قوی در تمام سطوح است. مفهوم این اراده، عبارت است از تعامل همه چهرههای تأثیرگذار و مسئولان در دستگاههای مختلف. آنچه در این میان اهمیت دارد آن است که راهبردهای مقابله با فساد یک امر فرا قوهای است و همیاری سه قوه برای تبدیل کردن تهدیدات به فرصتها و نقاط ضعف به نقاط قوت، لازمه موفقیت در این مأموریت بزرگ به شمار میرود. از سوی دیگر، فقدان راهبرد مقابله با مفاسد و نبود چارچوبهای مشخص در سیاستگذاریها منجر به هوشمند شدن و رشد فساد اقتصادی خواهد شد و مقابله با آن را درنهایت بسیار دشوار میکند.
یکی از اقدامات مؤثر دستگاه قضا، تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم بوده تا از این طریق، بسترهای فساد را شناسایی و نسبت به کاهش جرم و ارتکاب آن پیشگیری به عمل آورد. قوه قضاییه موفق شده در این زمینه، گامهای بلندی بردارد و اعتماد به عدلیه و نظام را افزایش دهد اما همه این اقدامات بهتنهایی منجر به نتیجه نمیشوند چراکه سایر دستگاهها و قوا باید در کنار قوه قضاییه پای کار بیایند تا بتوانیم شاهد کاهش وزن فساد باشیم.
به این مفهوم که قوه مجریه با همراهی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای متولی باید بر مبنای نظارت و مدیریت، همواره زیرمجموعههای خود را پایش کنند تا اساساً فساد، فرصت عرض اندام نداشته باشد. قطعاً در گذشته شاهد کمکاریهای از سوی دستگاههای اجرایی بودیم و تبعات آن را امروز در افزایش پروندهها قضایی شاهدیم.
این در حالی است که گلوگاههای فسادی که رئیس قوه قضاییه روز گذشته خواستار حذف آن شدند در چند مورد کلان خلاصه میشود و هر کدام از آنها در صورت مسدود نشدن، هزاران مشکل و معضل ایجاد میکنند. ایشان بهعنوان نمونه به تخلفاتی اشاره کردند که در حوزه زمین و واگذاریهای بیضابطه اتفاق افتاده و پروندههای قطوری را تشکیل داده است. بانک، گمرک، خصوصیسازی، نظام مالیاتی و اداری و ... مواردی دیگری از این دست هستند که سرمنشأ و گلوگاه مفاسد بیشمار به حساب میآیند و به دلیل گستردگی و موارد متعدد، مهار فساد در آنها نیازمند مشارکت همه دستگاههای ذیربط است. از این طریق، هزینه ارتکاب به جرائم افزایشیافته و موارد آن با کاهش
روبرو میشود.
یکی از این موارد که باید موردتوجه جدی قرار گیرد، نظارت درونسازمانی بر پایه قوانین به شمار میرود. از نگاه کلان، نظارتهای اینچنینی مانع از نقض قانون و درنتیجه بروز تخلفات میشود و اگر این تمرکز و پایش در دستگاههای اجرایی نهادینه شود، میتوان به فروکش کردن کمی و کیفی مفاسد امیدوار بود. عدلیه از این جهت که در ایستگاه پایانی قرار دارد و با انبوهی از پروندههای ناشی از بیتوجهیها و غفلتها در مبادی مواجه است، بارها به این گلوگاهها و بسترهای فسادزا اشارهکرده و آنها را معرفی نموده است. به همین دلیل، در کنار قوه قضاییه، دستگاههای اجرایی نقش کلیدی را ایفا میکنند و شرایط اجرای قوانین را باید بهگونهای برنامهریزی نمایند که موضوع رصد و نظارت به یک مؤلفه دسته چندم تقلیل پیدا نکند و بار آن بر دوش قوه قضاییه نیفتد.
ضمن اینکه نباید به صداهایی که هنگام برخورد با معترضان بلند میشود، توجه کرد. ثروت و قدرت، هر کدام بهتنهایی باعث فساد میشوند و در صورت ترکیب این دو، ضریب مفاسد افزایش مییابد. قطعاً مجموعهها و افرادی که از این ناحیه، متحمل ضررهای هنگفت میشوند، ساکت نمینشینند و از طریق برخی قلم به مزدها و رسانههای استیجاری، تلاش میکنند با جوسازی و سیاه نمایی، مانع از برخوردهای قانونی شوند. متأسفانه این حربه در برخی موارد، جواب داده و باعث مسکوت ماندن تحقیقات در دستگاههای مختلف
شده است.
درباره کارکرد نهاد تقنینی نیز روشن است که مجلس شورای اسلامی در تهیه و تدوین قوانین و اصلاح قوانین موجود بهنحویکه قوانین قدیمی و متناقض با راهکارهای پیشرفته جایگزین شوند، نقش بسزایی دارد. نمایندگان میتوانند دولت جدید را از این رهگذر، یاری کنند و از سوی دیگر، نقش نظارتی خود را نیز به انجام برسانند.
و بالاخره اینکه برای مؤثر واقع شدن و نهادینه شدن مبارزه با پدیده شوم فساد، ضروری است که یک نگاه کاملاً قانونی، حرفهای و به دور از شائبههای سیاسی حاکم شود و با دربرگیری منافع همه اقشار جامعه، زمینه نظارت همگانی و استفاده از نظرات مردمی را نیز فراهم کرد. به بیان گویاتر، پیریزی مشارکت میان قوهای و نظارت عمومی، راهکاری جامع است که با تأکید بر پیشگیری، قادر است بسیاری از ریشهها و عوامل فساد را شناسایی و در همان مراحل نخست،
ریشهکن کند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

خبر کوتاه
سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح با تبریک بازگشت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش، تاکید کرد: این همت سترگ جلوهای از اقتدار و آمادگیهای نیروهای مسلح کشور برای نقشآفرینیهای بینالمللی و راهبردی در تامین امنیت و ثبات جهانی است.
«سرویس امنیت ملی ارمنستان» ادعا کرد: پلیس جمهوری آذربایجان کامیونهای دارای پلاک ایران را که عازم ارمنستان هستند، بازرسی میکنند.
امیر بهمن بهمرد فرمانده پایگاه هوایی شهید لشکری مهرآباد از بازآماد یک فروند هواپیمای F27 هوانیروز ارتش توسط کارکنان فنی نیروی هوایی ارتش، خبر داد.
«سرویس امنیت ملی ارمنستان» ادعا کرد: پلیس جمهوری آذربایجان کامیونهای دارای پلاک ایران را که عازم ارمنستان هستند، بازرسی میکنند.
امیر بهمن بهمرد فرمانده پایگاه هوایی شهید لشکری مهرآباد از بازآماد یک فروند هواپیمای F27 هوانیروز ارتش توسط کارکنان فنی نیروی هوایی ارتش، خبر داد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عناوین این شماره
-
هیچ وعده ای از ایران نگرفتم
-
تشکیل ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه ایران
-
آیتالله رئیسی لغو اجرای سند۲۰۳۰ را ابلاغ کرد
-
ایران تنها حامی لبنان در تامین سوخت
-
گزیده ها
-
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجتالاسلام زرگر
-
مبارزه همه جانبه با فساد
-
خبر کوتاه
دانلود نسخه پی دی اف