
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ضرورت پیشگیری از مفاسد اداری و اقتصادی
آیتالله سیدابراهیم رئیسی تصریح کرد: مراقبت از سلامت رفتاری کارکنان و اعمال نظارتهای سازمانی برای پیشگیری از مفاسد اداری و رشوه و اختلاس ضروری است و هیچگونه فساد اداری و اقتصادی قابل تحمل نیست و باید همه مدیران به گزارشهای کمکاری، فساد و روابط ناسالم، حساس باشند.
رییسجمهور در جلسه هیأت دولت با تأکید بر رعایت مقررات محیط زیستی در اجرای طرحها و پروژههای صنعتی و تولیدی، و لزوم تهیه پیوست زیستمحیطی، اظهار داشت: در رعایت مقررات مربوط به حفظ محیطزیست نباید به هیچ عنوان چشمپوشی کرد؛ ضمن اینکه نباید با سختگیریهای بیمورد، مانع از اجرای پروژههای بزرگ شد.
آیتالله رئیسی با تاکید مجدد بر رعایت انضباط اداری و حضور منظم کارکنان در محیط کار، گفت: مراقبت از سلامت رفتاری کارکنان و اعمال نظارتهای سازمانی برای پیشگیری از مفاسد اداری و رشوه و اختلاس ضروری است و هیچگونه فساد اداری و اقتصادی قابل تحمل نیست و باید همه مدیران به گزارشهای کمکاری، فساد و روابط ناسالم، حساس باشند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، همچنین بر اجرای بهموقع و بدون کم و کاست قوانین در همه دستگاههای اجرایی بهویژه بخشهای دولتی تأکید کرد.
انتخاب اعضای جدید شورای عالی بورس
پنج عضو جدید شورای عالی بورس نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت انتخاب و معرفی شدند. در این جلسه، با توجه به صلاحیت تخصصی، سلامت مالی و تجربه پیشین، آقایان سید موسی فیض فلاح شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شدند. همچنین دراین جلسه همچنین رسول سعدی به عنوان خبره بورس کالا و علی امامی میبدی به عنوان خبره بورس انرژی تعیین شدند.
تکمیل و راهاندازی شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت است
آیتالله رئیسی در جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در ماموریتهای این شورا، گفت: با استفاده از دیدگاههای اعضای حقیقی و عقبه کارشناسی اعضای حقوقی شورا، میتوان گامهای موثری در جبران عقب ماندگیها در خود شورا و مدیریت فضای مجازی برداشت.
رییسجمهور تکمیل و راهاندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت دانست و به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستور داد راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کنند. آیتالله رئیسی با اشاره به مزایای دولت الکترونیک و هوشمند، گفت: تشکیل دولت هوشمند برای رفاه مردم و تسهیل انجام امور آنان ضروری است، لذا همه دستگاهها بدون بخشینگری باید با یکدیگر همکاری کنند تا کارها و امور مردم با آسودگی انجام شود.
وی با تاکید بر توجه همه دستگاهها و وزارتخانهها به اقتصاد دیجیتال، گفت: فعال شدن اقتصاد دیجیتال در افزایش اشتغال، تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده موثراست و در این زمینه اگرچه وزارت ارتباطات محور است اما همه دستگاهها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند. رییسجمهور همچنین ایجاد سکوهای راهبردی برای ارایه خدمات در حوزههای آموزش، بهداشت، کشاورزی، مالی و تجاری را ضروری دانست. آیتالله رئیسی درادامه با تاکید بر اهمیت توجه به مدیریت هوشمند و هدفمند حوزه سرگرمی و اوقات فراغت در فضای دیجیتال گفت: فعال شدن این حوزه با توجه به شیوع کرونا و در خانه ماندن اجباری بخشی از مردم اهمیت زیادی دارد. رییسجمهور همچنین به لزوم سالمسازی و ایمنسازی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دشمنان به فضای شخصی و اطلاعاتی مردم و کشور هجمه میآورند، غفلت در این زمینه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.در جلسه شورای عالی فضای مجازی، درباره الحاقیه سند ستاد رسانه، مصوب سال ۱۳۹۷ شورا برای افزایش تعامل برخط رسانه و تقویت تعاملات دستگاهها و رسانهها بحث و تصیم گیری شد. در این جلسه همچنین پس از تبادل نظر اعضای شورا، بخش سیاستها و الزامات قانونی شدن منظومه ماهوارهای درکشور به تایید رسید که از جمله این موارد استفاده مجاز اینگونه منظومههای ماهوارهای در داخل کشور بود و مقرر گردید وزارت ارتباطات درباره نحوه فعالیت و ارایه مجوز به آن تصمیمگیری کند.
آیتالله رئیسی با تاکید مجدد بر رعایت انضباط اداری و حضور منظم کارکنان در محیط کار، گفت: مراقبت از سلامت رفتاری کارکنان و اعمال نظارتهای سازمانی برای پیشگیری از مفاسد اداری و رشوه و اختلاس ضروری است و هیچگونه فساد اداری و اقتصادی قابل تحمل نیست و باید همه مدیران به گزارشهای کمکاری، فساد و روابط ناسالم، حساس باشند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، همچنین بر اجرای بهموقع و بدون کم و کاست قوانین در همه دستگاههای اجرایی بهویژه بخشهای دولتی تأکید کرد.
انتخاب اعضای جدید شورای عالی بورس
پنج عضو جدید شورای عالی بورس نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت انتخاب و معرفی شدند. در این جلسه، با توجه به صلاحیت تخصصی، سلامت مالی و تجربه پیشین، آقایان سید موسی فیض فلاح شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شدند. همچنین دراین جلسه همچنین رسول سعدی به عنوان خبره بورس کالا و علی امامی میبدی به عنوان خبره بورس انرژی تعیین شدند.
تکمیل و راهاندازی شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت است
آیتالله رئیسی در جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در ماموریتهای این شورا، گفت: با استفاده از دیدگاههای اعضای حقیقی و عقبه کارشناسی اعضای حقوقی شورا، میتوان گامهای موثری در جبران عقب ماندگیها در خود شورا و مدیریت فضای مجازی برداشت.
رییسجمهور تکمیل و راهاندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت دانست و به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستور داد راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کنند. آیتالله رئیسی با اشاره به مزایای دولت الکترونیک و هوشمند، گفت: تشکیل دولت هوشمند برای رفاه مردم و تسهیل انجام امور آنان ضروری است، لذا همه دستگاهها بدون بخشینگری باید با یکدیگر همکاری کنند تا کارها و امور مردم با آسودگی انجام شود.
وی با تاکید بر توجه همه دستگاهها و وزارتخانهها به اقتصاد دیجیتال، گفت: فعال شدن اقتصاد دیجیتال در افزایش اشتغال، تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده موثراست و در این زمینه اگرچه وزارت ارتباطات محور است اما همه دستگاهها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند. رییسجمهور همچنین ایجاد سکوهای راهبردی برای ارایه خدمات در حوزههای آموزش، بهداشت، کشاورزی، مالی و تجاری را ضروری دانست. آیتالله رئیسی درادامه با تاکید بر اهمیت توجه به مدیریت هوشمند و هدفمند حوزه سرگرمی و اوقات فراغت در فضای دیجیتال گفت: فعال شدن این حوزه با توجه به شیوع کرونا و در خانه ماندن اجباری بخشی از مردم اهمیت زیادی دارد. رییسجمهور همچنین به لزوم سالمسازی و ایمنسازی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دشمنان به فضای شخصی و اطلاعاتی مردم و کشور هجمه میآورند، غفلت در این زمینه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.در جلسه شورای عالی فضای مجازی، درباره الحاقیه سند ستاد رسانه، مصوب سال ۱۳۹۷ شورا برای افزایش تعامل برخط رسانه و تقویت تعاملات دستگاهها و رسانهها بحث و تصیم گیری شد. در این جلسه همچنین پس از تبادل نظر اعضای شورا، بخش سیاستها و الزامات قانونی شدن منظومه ماهوارهای درکشور به تایید رسید که از جمله این موارد استفاده مجاز اینگونه منظومههای ماهوارهای در داخل کشور بود و مقرر گردید وزارت ارتباطات درباره نحوه فعالیت و ارایه مجوز به آن تصمیمگیری کند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

رادار بومی «قدس» نیروی هوافضای سپاه عملیاتی شد
رادار بومی «قدس» نیروی هوافضای سپاه برای نخستین بار در رزمایش تخصصی مشترک مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ عملیاتی شد.
رادار بومی برد بلند آرایه پالسی قدس نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز گذشته و در روز پایانی رزمایش تخصصی مشترک مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۰، عملیاتی شد. این رادار قابلیت رصد اهداف در برد بیش از ۵۰۰کیلومتر و ارتفاع بیش از ۹۰هزار پا را دارد. به گزارش مهر، قابلیت تاکتیکی و تک خودرویی بودن، نرمافزار بومی، توان مقابله با جنگ الکترونیک در تکنیکهای مختلف، سامانه تشخیص دوست از دشمن و قابلیت لینک با سامانههای پدافندی از جمله ویژگیهای سامانه راداری قدس است.
سردار امیرعلی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم در حاشیه این رزمایش، گفت: ۱۵سال قبل ما این وضعیت را نداشتیم، یعنی در سامانههای راداری، فرماندهی و کنترل و سامانههای موشکی زمین به هوا وابسته به تجهیزات خارجی بودیم، درحالیکه امروز بحمدالله تمام این تجهیزات را به صورت بومی و ایرانی در اختیار داریم. وی در توضیح اهمیت برگزاری رزمایشها، افزود: در این رزمایشها افرادی را که در طول سال جذب میکنیم، آموزش میبینند و از آنجایی که کار پدافند هوایی یک کار کاملاً هماهنگ و تیمی است، مهارتهای افراد در کار گروهی نیز کنترل میشود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: ما در این رزمایش جنگ احتمالی را با برگزاری یک بازی جنگ شبیهسازی میکنیم، به طوری که یک گروه نقش دشمن و یک گروه هم نقش مهاجم را ایفا کردند که در جهتهای مختلف و ارتفاعهای مختلف به منطقه رزمایش حمله میکنند و ما هم نقش مدافع را داریم. وی خاطرنشان کرد: در این رزمایش ما برای اولین بار بمبهای بالدار دورایستا که از هواپیما رها میشوند را استفاده کردیم و آن را رهگیری کرده و به سامانههای پدافندی واگذار کردیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: ما ترکیبی از تهدیدات از جمله موشکهای کروز، مهمات دورایستا و هواپیماهای بدون سرنشین با سرعت کم و زیاد داریم انواع آن را در این رزمایش شبیهسازی کردیم و توانستیم با سامانههای بومی کاری کنیم که هدفی در این منطقه از دست نرود و همگی مورد اصابت قرار گرفتند. سردار حاجی زاده با اشاره به عملیاتی شدن سامانه راداری قدس در این رزمایش، تصریح کرد: این سامانه کاملاً متحرک است و میتواند به سرعت جابجا شود چون در جنگهای امروزی هر سامانهای که ثابت باشد بلافاصله مورد اصابت قرار میگیرد؛ از سوی دیگر قابلیت کشف هواپیماهای پنهانکار را هم دارد.
ارتش و سپاه در مقابل پیشرفتهترین قدرتهای عالم میایستند
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه نیز با تاکید بر اینکه به سامانههای بسیار مدرن و پیشرفته در لبههای فناوری، فرماندهی و کنترل ارتباطات اطلاعات جهانی دست پیدا کرده ایم، گفت: ارتش و سپاه، با توسعه سامانههای پدافند هوایی و سیستمهای بسیار مدرن در مقابل پیشرفتهترین قدرتهای عالم، دفاع خواهند کرد. وی با اشاره به پیام برگزاری مشترک این رزمایش گفت: پیام همیشگی ما وحدت است، وحدتی که ریشه در همرزمی و همسنگری ارتش و سپاه در دفاع مقدس و بعد از آن دارد.
سردار امیرعلی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم در حاشیه این رزمایش، گفت: ۱۵سال قبل ما این وضعیت را نداشتیم، یعنی در سامانههای راداری، فرماندهی و کنترل و سامانههای موشکی زمین به هوا وابسته به تجهیزات خارجی بودیم، درحالیکه امروز بحمدالله تمام این تجهیزات را به صورت بومی و ایرانی در اختیار داریم. وی در توضیح اهمیت برگزاری رزمایشها، افزود: در این رزمایشها افرادی را که در طول سال جذب میکنیم، آموزش میبینند و از آنجایی که کار پدافند هوایی یک کار کاملاً هماهنگ و تیمی است، مهارتهای افراد در کار گروهی نیز کنترل میشود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: ما در این رزمایش جنگ احتمالی را با برگزاری یک بازی جنگ شبیهسازی میکنیم، به طوری که یک گروه نقش دشمن و یک گروه هم نقش مهاجم را ایفا کردند که در جهتهای مختلف و ارتفاعهای مختلف به منطقه رزمایش حمله میکنند و ما هم نقش مدافع را داریم. وی خاطرنشان کرد: در این رزمایش ما برای اولین بار بمبهای بالدار دورایستا که از هواپیما رها میشوند را استفاده کردیم و آن را رهگیری کرده و به سامانههای پدافندی واگذار کردیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: ما ترکیبی از تهدیدات از جمله موشکهای کروز، مهمات دورایستا و هواپیماهای بدون سرنشین با سرعت کم و زیاد داریم انواع آن را در این رزمایش شبیهسازی کردیم و توانستیم با سامانههای بومی کاری کنیم که هدفی در این منطقه از دست نرود و همگی مورد اصابت قرار گرفتند. سردار حاجی زاده با اشاره به عملیاتی شدن سامانه راداری قدس در این رزمایش، تصریح کرد: این سامانه کاملاً متحرک است و میتواند به سرعت جابجا شود چون در جنگهای امروزی هر سامانهای که ثابت باشد بلافاصله مورد اصابت قرار میگیرد؛ از سوی دیگر قابلیت کشف هواپیماهای پنهانکار را هم دارد.
ارتش و سپاه در مقابل پیشرفتهترین قدرتهای عالم میایستند
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه نیز با تاکید بر اینکه به سامانههای بسیار مدرن و پیشرفته در لبههای فناوری، فرماندهی و کنترل ارتباطات اطلاعات جهانی دست پیدا کرده ایم، گفت: ارتش و سپاه، با توسعه سامانههای پدافند هوایی و سیستمهای بسیار مدرن در مقابل پیشرفتهترین قدرتهای عالم، دفاع خواهند کرد. وی با اشاره به پیام برگزاری مشترک این رزمایش گفت: پیام همیشگی ما وحدت است، وحدتی که ریشه در همرزمی و همسنگری ارتش و سپاه در دفاع مقدس و بعد از آن دارد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ماهیگیری واشنگتن از آب گلآلود تنشهای منطقه
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مسائل اخیر میان جمهوری آذربایجان و ایران، بدون اشاره به اظهارات و اقدامات تنشزای باکو، به تکرار اتهامات همیشگی علیه تهران پرداخت.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره مسائل اخیر در روابط ایران و جمهوری آذربایجان بدون اشاره به اظهارات و اقدامات تنشزای باکو و تلاشهای تهران برای حل مسائل، به اتهامزنی علیه ایران پرداخت. بر اساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت خارجه آمریکا، وی مدعی شد: وقتی صحبت از فعالیتهای منطقهای ایران به میان میآید، ما به طور کلی در خصوص موضع خود بسیار شفاف بودهایم. ایران از جهات مختلف یک بازیگر بیثباتکننده بوده است، از جمله حمایت از نیابتیها، حمایت از دیگر بازیگران منطقهای و به طور گستردهتر تهدیدها و اظهارات قهریاش. این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان رییس دستگاه دیپلماسی ایران سهشنبهشب در تماسی تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، با تاکید بر ضرورت احترام متقابل و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، اظهار داشت: ایران و جمهوری آذربایجان دارای روابط دیرینهای با یکدیگر هستند. وی تصریح کرد: دو کشور باید مانع سوءتفاهم در مناسبات فیمابین شده و شایسته است به سرعت روابط خود را در مسیر درست و رو به رشد ادامه دهند. امیرعبداللهیان همچنین در اینگفتوگوی تلفنی خاطرنشان کرد که توقع ایران این است که مشکل تردد ترانزیتی کامیونها مرتفع شود. جیحون بایراموف نیز در این مکالمه تلفنی رابطه با جمهوری اسلامی ایران را دوستانه خواند و افزود: روابط با کشورهای دوست برای جمهوری آذربایجان در اولویت قرار دارد.
ادامه التماس واشنگتن برای شروع مذاکرات برجامی
علیرغم ادامه اتخاذ مواضع خصمانه واشنگتن علیه کشورمان، التماسهای آمریکا برای بازگرداندن تهران به روند مذاکرات وین جهت احیای برجام ادامه دارد. در همین رابطه، «جن ساکی» سخنگوی کاخسفید گفت که همچنان به دیپلماسی برای تعامل با ایران پایبندیم. وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت میکرد، مدعی شد: پنجره دیپلماسی برای تعامل با ایران برای همیشه باز نخواهد ماند. ساکی اضافه کرد که «ایران» یکی از موضوعاتی بوده که با تیم اسرائیلی به سرپرستی «یائیر لاپید» وزیر خارجه، در واشنگتن مورد بحث قرار گرفته است. سخنگوی کاخسفید ادامه داد که آمریکا آماده بازگشت فوری به دور جدید مذاکرات وین برای احیای توافق هستهای با ایران است.
اما در دیگر سو، «مایک پومپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا، در گفتوگویی مدعی شد: ما ایران را به گونهای که تا کنون سابقه نداشته منزوی کردیم و آمریکا و اسرائیل با یکدیگر در زمینه جلوگیری از حرکت ایران به سوی برنامه هستهای تسلیحاتی همکاری کردند و ایران دارای سلاح هستهای برای جهان بسیار خطرناک خواهد بود. پمپئو در ادامه ادعا کرد: ما مانع از دسترسی ایران به منابع مالیشان شده و این تحریمها بر روی آنها تاثیر گذار بود. به گزارش فارس، وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت: به صراحت بگویم که دولت کنونی آمریکا مسیر مقابله با ایران را تغییر داده و با آنها در وین مذاکره میکند.
ادامه التماس واشنگتن برای شروع مذاکرات برجامی
علیرغم ادامه اتخاذ مواضع خصمانه واشنگتن علیه کشورمان، التماسهای آمریکا برای بازگرداندن تهران به روند مذاکرات وین جهت احیای برجام ادامه دارد. در همین رابطه، «جن ساکی» سخنگوی کاخسفید گفت که همچنان به دیپلماسی برای تعامل با ایران پایبندیم. وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت میکرد، مدعی شد: پنجره دیپلماسی برای تعامل با ایران برای همیشه باز نخواهد ماند. ساکی اضافه کرد که «ایران» یکی از موضوعاتی بوده که با تیم اسرائیلی به سرپرستی «یائیر لاپید» وزیر خارجه، در واشنگتن مورد بحث قرار گرفته است. سخنگوی کاخسفید ادامه داد که آمریکا آماده بازگشت فوری به دور جدید مذاکرات وین برای احیای توافق هستهای با ایران است.
اما در دیگر سو، «مایک پومپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا، در گفتوگویی مدعی شد: ما ایران را به گونهای که تا کنون سابقه نداشته منزوی کردیم و آمریکا و اسرائیل با یکدیگر در زمینه جلوگیری از حرکت ایران به سوی برنامه هستهای تسلیحاتی همکاری کردند و ایران دارای سلاح هستهای برای جهان بسیار خطرناک خواهد بود. پمپئو در ادامه ادعا کرد: ما مانع از دسترسی ایران به منابع مالیشان شده و این تحریمها بر روی آنها تاثیر گذار بود. به گزارش فارس، وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت: به صراحت بگویم که دولت کنونی آمریکا مسیر مقابله با ایران را تغییر داده و با آنها در وین مذاکره میکند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

به ما چه!
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی علیرغم آن که حمله به تأسیسات هستهای کشورها را محکوم کرد اما از ذکر نام عاملان خرابکاری در تأسیسات هستهای ایران امتناع کرد و گفت وظیفه ندارم در این خصوص سخن بگویم.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گفتوگو با وبگاه «انرژی اینتلیجنس» درخصوص بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایران، اظهار داشت: نقش ما در آنجا ضروری است و همیشه هم ضروری بوده است زیرا ما برنامه هستهای را به طور کلی و فراتر از برجام مورد بازرسی قرار میدهیم. برجام یک نوع توافق بسیار خاص است و ما مأموریت پیدا کردیم تحت هر شرایطی، اقدامات خود را فراتر از بازرسیها و فعالیتهای عادی که در ایران انجام میدادیم، در ایران افزایش دهیم. به دلیل وسعت برجام و به واسطه گستردگی برنامه هستهای ایران، توافق شد و ایران موافقت کرد که آژانس بازرسیهای بیشتری داشته باشد. ما ضامن یا هر آن چه تصمیم گرفته شود، هستیم. شاید این شیوه سادهای برای توصیف کاری باشد که ما در ایران انجام میدهیم.
کاهش تعهدات ایران با خروج آمریکا از برجام شروع شد
وی سپس درخصوص وضع فعلی برجام توضیح داد: این مسئله، همانطور که در توضیحات خود توصیف کردید، یک اقدام متقابل و چشم در برابر چشم است که متأسفانه از زمانی شروع شد که واشنگتن از توافق برجام خارج شد و ایران به تدریج، کاهش تعهداتش ذیل برجام را شروع کرد. پس از آن قطعاً دامنه دید و میزان بازرسیهایی که داریم، کاهش یافته است. بله این صحت دارد.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ارتباط با تأثیر اقدامات خرابکارانه همچون ترور دانشمندان هستهای و خرابکاری در تأسیسات هستهای ایران بر تداوم فعالیتهای آژانس، ادامه داد: در وهله اول، من مدیرکل یک سازمان بینالمللی هستم که با عدم اشاعه روبرو است. همچنین، فردی با 40سال سابقه کار در زمینه عدم اشاعه و در انجمنها و بنیادهای مختلف بودهام و من یک دیپلمات هستم بنابراین اعتقادی به استفاده از زور ندارم و استفاده از زور را محکوم میکنم و در حقیقت این من نیستم که چنین چیزی میگویم، کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در قطعنامههایی که چندین بار در گذشته تصویب کرده، به صراحت گفته است که هرگونه حمله به یک تأسیسات هستهای چیزی است که باید محکوم شود. درخصوص این پرونده(خرابکاری در تأسیسات هستهای ایران)، من هیچ نقش تحقیقاتی و سیاسی ندارم من جایگاه خود را حفظ میکنم زیرا مسئولیت دارم. این وظیفه من نیست که یک تفسیر سیاسی درباره عاملان یک اقدام خرابکارانه ارائه دهم. من چنین توانایی را ندارم که تحقیقات انجام دهم و بدانم که چه اتفاقی احتمالاً افتاده است.
وی سپس علیرغم آن که مستقیماً در خصوص اقدامات خرابکارانه در تأسیسات ایران صحبت نکرد، گفت: به عنوان یک قاعده و اصل کلی میگویم که خشونت ابزار رسیدن به هیچ چیز نیست مگر آن که این اقدام(خشونت) در جهت دفاع از خود باشد. همانطور که منشور سازمان ملل نیز آن را به رسمیت میشناسد، این یک موضوع بسیار مسئلهساز است. موضوعی است که در حوزه سیاسی است و بنابراین وظیفه من نیست که آن را توصیف کنم. گروسی با این حال ادامه داد: اما من در این مورد خاص میگویم که حادثهای در آن جا رخ داده است و در نتیجه آن حادثه، برخی از تجهیزات ما آسیب دیده است. قطعاً ما ناراحتی آنهایی که دوست دارند شاهد آن باشد که مدیرکل بگوید که این کشور یا آن کشور چنین اقدامی را انجام داده، درک میکنیم. من چنین وظیفهای ندارم و هرگز چنین وظیفهای نخواهم داشت. من بدون تردید و قطعاً میگویم که خشونت هرگز راه رسیدن به چیزی نیست.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که چرا نظارت بر عملکرد اسرائیل وجود ندارد، گفت: دلیل روشنی وجود دارد. رابطه ما با اسرائیل بر اساس رابطهای است که با کشوری داریم که عضو انپیتی(پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی) نیست. اسرائیل هرگز این پیمان را امضا نکرده است. قضاوت نمیکنم که این خوب یا بد است. امیدوارم آنها این پیمان را امضا کنند زیرا من به جهانی بودن این معاهده اعتقاد دارم اما آنها تصمیم به چنین کاری ندارند اما وقتی کشوری را دارید که چنین کاری نمیکند، میزان بازرسی که ما داریم محدود به چیزهایی است که اعلام میکنند و ما چند مکان داریم که میرویم و راستیآزمایی میکنیم. در خصوص ایران باید گفته شود که ایران همچون اغلب کشورهای جهان، عضو ان.پی.تی است و از نظر قانونی، تعهداتی به وجود میآید که ربطی به وضعیت سیاسی ندارد بلکه از نظر حقوقی یک سری تعهدات به وجود میآید از این رو نقش بزرگتر ما فقط در ایران نیست بلکه در تمامی 192عضو دیگر ان.پی.تی است.
کاهش تعهدات ایران با خروج آمریکا از برجام شروع شد
وی سپس درخصوص وضع فعلی برجام توضیح داد: این مسئله، همانطور که در توضیحات خود توصیف کردید، یک اقدام متقابل و چشم در برابر چشم است که متأسفانه از زمانی شروع شد که واشنگتن از توافق برجام خارج شد و ایران به تدریج، کاهش تعهداتش ذیل برجام را شروع کرد. پس از آن قطعاً دامنه دید و میزان بازرسیهایی که داریم، کاهش یافته است. بله این صحت دارد.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ارتباط با تأثیر اقدامات خرابکارانه همچون ترور دانشمندان هستهای و خرابکاری در تأسیسات هستهای ایران بر تداوم فعالیتهای آژانس، ادامه داد: در وهله اول، من مدیرکل یک سازمان بینالمللی هستم که با عدم اشاعه روبرو است. همچنین، فردی با 40سال سابقه کار در زمینه عدم اشاعه و در انجمنها و بنیادهای مختلف بودهام و من یک دیپلمات هستم بنابراین اعتقادی به استفاده از زور ندارم و استفاده از زور را محکوم میکنم و در حقیقت این من نیستم که چنین چیزی میگویم، کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در قطعنامههایی که چندین بار در گذشته تصویب کرده، به صراحت گفته است که هرگونه حمله به یک تأسیسات هستهای چیزی است که باید محکوم شود. درخصوص این پرونده(خرابکاری در تأسیسات هستهای ایران)، من هیچ نقش تحقیقاتی و سیاسی ندارم من جایگاه خود را حفظ میکنم زیرا مسئولیت دارم. این وظیفه من نیست که یک تفسیر سیاسی درباره عاملان یک اقدام خرابکارانه ارائه دهم. من چنین توانایی را ندارم که تحقیقات انجام دهم و بدانم که چه اتفاقی احتمالاً افتاده است.
وی سپس علیرغم آن که مستقیماً در خصوص اقدامات خرابکارانه در تأسیسات ایران صحبت نکرد، گفت: به عنوان یک قاعده و اصل کلی میگویم که خشونت ابزار رسیدن به هیچ چیز نیست مگر آن که این اقدام(خشونت) در جهت دفاع از خود باشد. همانطور که منشور سازمان ملل نیز آن را به رسمیت میشناسد، این یک موضوع بسیار مسئلهساز است. موضوعی است که در حوزه سیاسی است و بنابراین وظیفه من نیست که آن را توصیف کنم. گروسی با این حال ادامه داد: اما من در این مورد خاص میگویم که حادثهای در آن جا رخ داده است و در نتیجه آن حادثه، برخی از تجهیزات ما آسیب دیده است. قطعاً ما ناراحتی آنهایی که دوست دارند شاهد آن باشد که مدیرکل بگوید که این کشور یا آن کشور چنین اقدامی را انجام داده، درک میکنیم. من چنین وظیفهای ندارم و هرگز چنین وظیفهای نخواهم داشت. من بدون تردید و قطعاً میگویم که خشونت هرگز راه رسیدن به چیزی نیست.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که چرا نظارت بر عملکرد اسرائیل وجود ندارد، گفت: دلیل روشنی وجود دارد. رابطه ما با اسرائیل بر اساس رابطهای است که با کشوری داریم که عضو انپیتی(پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی) نیست. اسرائیل هرگز این پیمان را امضا نکرده است. قضاوت نمیکنم که این خوب یا بد است. امیدوارم آنها این پیمان را امضا کنند زیرا من به جهانی بودن این معاهده اعتقاد دارم اما آنها تصمیم به چنین کاری ندارند اما وقتی کشوری را دارید که چنین کاری نمیکند، میزان بازرسی که ما داریم محدود به چیزهایی است که اعلام میکنند و ما چند مکان داریم که میرویم و راستیآزمایی میکنیم. در خصوص ایران باید گفته شود که ایران همچون اغلب کشورهای جهان، عضو ان.پی.تی است و از نظر قانونی، تعهداتی به وجود میآید که ربطی به وضعیت سیاسی ندارد بلکه از نظر حقوقی یک سری تعهدات به وجود میآید از این رو نقش بزرگتر ما فقط در ایران نیست بلکه در تمامی 192عضو دیگر ان.پی.تی است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

گزیده ها
طرح تسهیل قوانین کسب و کار به تصویب مجلس رسید
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خود، بررسی جزییات طرح تسهیل قوانین کسب و کار را به اتمام رسانده و پس از تصویب، به شورای نگهبان فرستادند. محمدباقر قالیباف رییس مجلس طی سخنانی در این جلسه، اظهار داشت: از کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل44 قانون اساسی تشکر میکنم که طرح مذکور را به صحن آورد، در صحن علنی مجلس، نزدیک به 6جلسه روی این طرح کار و بررسی شد. وی ادامه داد: طرح مذکور در ارتباط با تسهیلگری و رفع موانع مشاغل و برخی ناعدالتیها بود که در صحن علنی به تصویب رسید و باید مسیر قانونی خود را طی کند. به گزارش خانه ملت، رییس مجلس بیان کرد: طرح برای بررسی به شورای نگهبان ارسال میشود و اگر مشکلی داشته باشد مجدد به صحن مجلس برمیگردد، با این حال به سهم خود از کمیسیون و همکاران برای تصویب این طرح تشکر میکنم. نمایندگان در ادامه نشست علنی روز گذشته خود، شرایط پذیرش در آزمون وکالت را مشخص کردند که براساس آن داوطلبانی که حداقل ۷۰درصد میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، در این آزمون پذیرفته خواهند شد.
توصیه قطر به کشورهای شورای همکاری برای ارتباط با ایران
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخستوزیر و وزیر خارجه قطر اظهار داشت: سوءتفاهم با کشورهای همسایه دلایلی داشت که امیدواریم دوباره ظاهر نشوند. ما شاهد حرکت مثبتی بین عربستان سعودی و ایران هستیم و این را تشویق میکنیم. وی با اشاره به اینکه میانجیگری میان ایران و کشورهای دیگر به نفع قطر است، افزود: ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه و بازیگری اساسی در منطقه تعامل میکنیم. وی درخصوص برجام و توافق هستهای با ایران نیز گفت: بازگرداندن توافق هستهای به نفع ما است و ما هر گونه حمایت لازم برای تحقق این امر را ارائه خواهیم داد. کشورهای شورای همکاری[خلیجفارس] باید به دور از هرگونه دخالتی با ایران ارتباط برقرار کنند.
هیچ مذاکرهای با باکو برای تغییرمرزها نخواهیم کرد
«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان درباره شایعات مطرحشده پیرامون توافق باکو و ایروان برای تغییرات ژئوپولیتیکی در مرزهای ایران گفت: ارمنستان هیچوقت درباره کریدور چیزی مطرح نکرده، نمیکند و نخواهد کرد و نسبت به کریدور هیچوقت مذاکرهای نکردهایم. وی افزود: ارمنستان آمادگی این را دارد که جادههای موجود در کشور را برای حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و ترکیه باز کند، اما تمام این جادهها تحت حاکمیت جمهوری ارمنستان است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان در ادامه تأکید کرد: برخی مشکلاتی در مسیر تزانزیتی بین ایران و ارمنستان بوجود آمده است و حکومت ارمنستان به سرعت کار و تلاش می کند که تا آخر سال میلادی این جاده تکمیل شود و بنظر من این مشکل کوتاه مدت است. وی در ادامه گفتوگو با تسنیم، افزود: برنامه ما این است که پس از اجرای این پروژه، به بندر چابهار وصل شیم و جنوب ارمنستان به هاب ترانزیتی تبدیل شود. بعد از این پروژه، فرصت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران فراهم خواهد شد.
سیاستهای طالبان را با دقت از نزدیک رصد میکنیم
سیدکمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در گفتوگویی درباره اوضاع افغانستان اصلیترین وظیفه هر حاکمیتی را تامین حقوق مردم از جمله امنیت آنها خواند و گفت: این در مورد حاکمیت فعلی افغانستان نیز صادق است. مقابله با تروریسم و جلوگیری از جنایاتی چون کشتار انسانهای بیگناه در مدارس و مساجد شیعیان توسط گروه تروریستی داعش، در درجه اول وظیفه حاکمیت فعلی است که تروریستها را از صحنه افغانستان حذف کند و البته حق طبیعی شیعیان مظلوم افغانستان هم هست که از حقوق خود دفاع کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: رفتار طالبان پس از قبضه قدرت و حاکمیت میتواند با رفتار گذشته آن متفاوت باشد و این باید در رفتار طالبان نسبت به اقوام، گروهها و مذاهب مختلف افغانستانی و از سوی دیگر در برقراری حسن همجواری با کشورهای همسایه و تامین منافع مشروع آنها عینیت یابد. به همین جهت جمهوری اسلامی ایران سیاستها و رفتارهای طالبان در کابل و دیگر نقاط افغانستان را به دقت و از نزدیک رصد میکند.
هران امروز معاملهگر قویتری در مذاکرات است
هفتهنامه آمریکایی «ویک» در تحلیلی با انتقاد از سیاستهای دولت دونالد ترامپ در قبال توافق هستهای با ایران، به دولت بایدن توصیه کرد دنباله رو برنامههای شکستخورده ترامپ در قبال ایران نباشد و با تجدیدنظر در رویکرد خود، فرصت حلوفصل مسئله هستهای ایران را مغتنم بداند. به گزارش ایسنا، مجله ویک در تحلیلی درباره رویکردی که «جو بایدن» رییسجمهور آمریکا باید در قبال ایران اتخاد کند نوشت: اگر رئیس جمهور بایدن مایل است با نتیجهای غیر از آزمایش یک سلاح هستهای از سوی ایران مواجه شود، از آنجا که چنین موضوعی میتواند نشانگر شکستی شگرف در سیاست خارجی باشد، باید در معیارهای بنیادین مذاکرات احیای توافق هستهای که احتمالا به زودی در وین از سر گرفته خواهد شد، تجدید نظر کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خود، بررسی جزییات طرح تسهیل قوانین کسب و کار را به اتمام رسانده و پس از تصویب، به شورای نگهبان فرستادند. محمدباقر قالیباف رییس مجلس طی سخنانی در این جلسه، اظهار داشت: از کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل44 قانون اساسی تشکر میکنم که طرح مذکور را به صحن آورد، در صحن علنی مجلس، نزدیک به 6جلسه روی این طرح کار و بررسی شد. وی ادامه داد: طرح مذکور در ارتباط با تسهیلگری و رفع موانع مشاغل و برخی ناعدالتیها بود که در صحن علنی به تصویب رسید و باید مسیر قانونی خود را طی کند. به گزارش خانه ملت، رییس مجلس بیان کرد: طرح برای بررسی به شورای نگهبان ارسال میشود و اگر مشکلی داشته باشد مجدد به صحن مجلس برمیگردد، با این حال به سهم خود از کمیسیون و همکاران برای تصویب این طرح تشکر میکنم. نمایندگان در ادامه نشست علنی روز گذشته خود، شرایط پذیرش در آزمون وکالت را مشخص کردند که براساس آن داوطلبانی که حداقل ۷۰درصد میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، در این آزمون پذیرفته خواهند شد.
توصیه قطر به کشورهای شورای همکاری برای ارتباط با ایران
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخستوزیر و وزیر خارجه قطر اظهار داشت: سوءتفاهم با کشورهای همسایه دلایلی داشت که امیدواریم دوباره ظاهر نشوند. ما شاهد حرکت مثبتی بین عربستان سعودی و ایران هستیم و این را تشویق میکنیم. وی با اشاره به اینکه میانجیگری میان ایران و کشورهای دیگر به نفع قطر است، افزود: ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه و بازیگری اساسی در منطقه تعامل میکنیم. وی درخصوص برجام و توافق هستهای با ایران نیز گفت: بازگرداندن توافق هستهای به نفع ما است و ما هر گونه حمایت لازم برای تحقق این امر را ارائه خواهیم داد. کشورهای شورای همکاری[خلیجفارس] باید به دور از هرگونه دخالتی با ایران ارتباط برقرار کنند.
هیچ مذاکرهای با باکو برای تغییرمرزها نخواهیم کرد
«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان درباره شایعات مطرحشده پیرامون توافق باکو و ایروان برای تغییرات ژئوپولیتیکی در مرزهای ایران گفت: ارمنستان هیچوقت درباره کریدور چیزی مطرح نکرده، نمیکند و نخواهد کرد و نسبت به کریدور هیچوقت مذاکرهای نکردهایم. وی افزود: ارمنستان آمادگی این را دارد که جادههای موجود در کشور را برای حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و ترکیه باز کند، اما تمام این جادهها تحت حاکمیت جمهوری ارمنستان است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان در ادامه تأکید کرد: برخی مشکلاتی در مسیر تزانزیتی بین ایران و ارمنستان بوجود آمده است و حکومت ارمنستان به سرعت کار و تلاش می کند که تا آخر سال میلادی این جاده تکمیل شود و بنظر من این مشکل کوتاه مدت است. وی در ادامه گفتوگو با تسنیم، افزود: برنامه ما این است که پس از اجرای این پروژه، به بندر چابهار وصل شیم و جنوب ارمنستان به هاب ترانزیتی تبدیل شود. بعد از این پروژه، فرصت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران فراهم خواهد شد.
سیاستهای طالبان را با دقت از نزدیک رصد میکنیم
سیدکمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در گفتوگویی درباره اوضاع افغانستان اصلیترین وظیفه هر حاکمیتی را تامین حقوق مردم از جمله امنیت آنها خواند و گفت: این در مورد حاکمیت فعلی افغانستان نیز صادق است. مقابله با تروریسم و جلوگیری از جنایاتی چون کشتار انسانهای بیگناه در مدارس و مساجد شیعیان توسط گروه تروریستی داعش، در درجه اول وظیفه حاکمیت فعلی است که تروریستها را از صحنه افغانستان حذف کند و البته حق طبیعی شیعیان مظلوم افغانستان هم هست که از حقوق خود دفاع کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: رفتار طالبان پس از قبضه قدرت و حاکمیت میتواند با رفتار گذشته آن متفاوت باشد و این باید در رفتار طالبان نسبت به اقوام، گروهها و مذاهب مختلف افغانستانی و از سوی دیگر در برقراری حسن همجواری با کشورهای همسایه و تامین منافع مشروع آنها عینیت یابد. به همین جهت جمهوری اسلامی ایران سیاستها و رفتارهای طالبان در کابل و دیگر نقاط افغانستان را به دقت و از نزدیک رصد میکند.
هران امروز معاملهگر قویتری در مذاکرات است
هفتهنامه آمریکایی «ویک» در تحلیلی با انتقاد از سیاستهای دولت دونالد ترامپ در قبال توافق هستهای با ایران، به دولت بایدن توصیه کرد دنباله رو برنامههای شکستخورده ترامپ در قبال ایران نباشد و با تجدیدنظر در رویکرد خود، فرصت حلوفصل مسئله هستهای ایران را مغتنم بداند. به گزارش ایسنا، مجله ویک در تحلیلی درباره رویکردی که «جو بایدن» رییسجمهور آمریکا باید در قبال ایران اتخاد کند نوشت: اگر رئیس جمهور بایدن مایل است با نتیجهای غیر از آزمایش یک سلاح هستهای از سوی ایران مواجه شود، از آنجا که چنین موضوعی میتواند نشانگر شکستی شگرف در سیاست خارجی باشد، باید در معیارهای بنیادین مذاکرات احیای توافق هستهای که احتمالا به زودی در وین از سر گرفته خواهد شد، تجدید نظر کند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

محاسبات آمریکا
دکتر اصغر زارعی
منطقه غرب آسیا همواره در زمره مهمترین مناطقی بوده که در همه اسناد اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و دفاعی آمریکا به آن پرداختهشده و دارای اهمیت ویژهای برای کاخ سفید است. این اهمیت در برخی دورهها به حدی بود که واشنگتن به جهت تأمین منافع خود، به فکر حضور نظامی گسترده و ایجاد پایگاههای نظامی دائمی در منطقه افتاد. اما با گذر زمان و بهخصوص در سالهای اخیر،به موازات اهمیت این منطقه برای راهبردنویسان واشنگتن اولویتهای جدیدی برای آمریکا شکل گرفت. در اسناد راهبرد دفاع ملی آمریکا بهوضوح به این اولویت جدید، با طرح موضوع «رقابت با قدرتهای بزرگ» بهعنوان اصلیترین دغدغه امنیت ملی این کشور اشاره شده است.
کلیدیترین بخش این اسناد، ارتقای جایگاه روسیه و چین در عرصه نظام بینالملل است. ضمن اینکه با اذعان به منابع محدود آمریکا، بر مشخص شدن اولویتهای سیاستگذاری واشنگتن، تأکید شده است. دولت بایدن نیز با انتشار سند «راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی در سال 2021»، چین را بهعنوان جدیترین تهدید آمریکا در سالهای آینده مورد توجه قرار داده است.
این اولویتها در سالهای اخیر، باعث چرخش در نوع آرایش نیروهای آمریکا در جهان و بهخصوص در غرب آسیا شده که در ماههای اخیر، نمونههایی از آن را همچون خروج نیروهای پنتاگون از افغانستان و همچنین انتقال سربازان آمریکایی از پایگاههای غرب آسیا به اردن دیدیم. در همین راستا بود که «جو بایدن» از «لوید آستین» وزیر دفاع خود، خواست تا بررسی کاملی در رابطه با میزان و حجم حضور نیروهای آمریکایی در سراسر جهان به عمل آورد و راهبردی را در رابطه با آن تدوین کند.
از این رو، به نظر میرسد تمرکز فعلی نظامی آمریکا بر بازدارندگی دشمنان قدرتمند و کسب آمادگی جهت نبرد و مواجهه در مناطق حائز اهمیت است که این امر به معنای کاهش حضور نظامی در سایر مناطق و البته افزایش میزان توافقنامهها، همکاریها و مأموریتها بهمنظور اطمینان بخشی به شرکا و متحدان آمریکا، بهویژه در منطقه غرب آسیا خواهد بود. این رویکرد قطعاً بر حضور مستقیم نیروهای نظامی آمریکا و جایگاه پایگاههای نظامی این کشور در راهبرد دفاعی ـ امنیتی کاخ سفید در خاورمیانه تأثیرگذار است.
در خصوص نقش و کارکرد پایگاههای نظامی در رویکرد جدید واشنگتن نیز تغییراتی دیده میشود. بر پایه راهبرد تدوینشده کاخ سفید، آمریکا در نظر دارد تا وظیفه بازدارندگی را که عمدتاً از طریق حضور مستقیم نیروهای نظامی و ایجاد پایگاههای دائمی بهخصوص تأمین میشد را بر دوش سایر بازیگران انداخته و از طرق دیگری بازدارندگی را حفظ کند. بر اساس گزارشهای منتشرشده وزارت دفاع آمریکا در سالهای 2015،2017 و 2018 از تعداد پایگاههای این کشور، میتوان به این جمعبندی رسید که پایگاههای آمریکا در جهان کاهشیافته است.
علاوه بر این، از شواهد و قرائن اینگونه برمیآید که آمریکا نوعی ترکیب هیبریدی و تقویتشده از مؤلفههای پایگاه سازی جنگ سرد (پایگاههای بزرگ و متمرکز در کشورهای متحد و شرکای کلیدی) و مدل بهاصطلاح مبارزه جهانی با تروریسم (پایگاههای نامتمرکز کوچک در کشورهای شریک) را مورد استفاده قرار خواهد داد؛ چراکه در حال حاضر با توجه به راهبرد دفاع ملی در سال 2018 و همچنین راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی بایدن در سال 2021، اولویت راهبردی واشنگتن، در مواجهه با قدرتهای بزرگ و بهطور خاص، چین تعریف شده است.
همچنین سایر تهدیدات از جانب کشورهایی مانند روسیه، کره شمالی و ایران نیز وجود دارند که آمریکا میکوشد از طریق تحریم و تشویق به آنها بپردازد. بهعنوان نمونه، در خصوص روسیه و ایران، با تحتفشار قرار دادن این دو کشور از طریق بحرانهای ساختگی (در روسیه از طریق حمایت از الکسی ناوالنی و تشدید تحریمها به بهانه مجازات او در مسکو و در ایران، با مستمسک قرار دادن مسئله هستهای و منطقهای) در کنار ارائه پیشنهادهایی برای همکاری، سعی بر این است که دستکم، تهدیدات افزایش نیابند.
علاوه بر این، واشنگتن برنامه انتقال پایگاههایش را برای دور نگهداشتن آنها از تیررس موشکهای کشورمان در دستور کار قرار داده و تا حد امکان، نیروهای خود را به مناطق دیگر منتقل خواهد کرد. از باب مثال، میتوان انتقال نیروهای آمریکایی به اردن را مثال زد که ضمن دور شدن از شعاع موشکی ایران، به سرزمینهای اشغالی نزدیک شدهاند.
از سوی دیگر، مهمترین زیرساختهای نظامی و سنتی آمریکا در منطقه در حال حاضر، شامل پایگاه هوایی العدید قطر (مرکز عملیاتهای هوایی منطقهای)، پایگاه هوایی موفق السلطی در اردن، پایگاه هوایی الظفره امارات، کمپ عریفجان کویت (محل استقرار نیروی زمینی)، فرماندهی نیروهای دریایی آمریکا در بحرین و پایگاه شاهزاده سلطان در عربستان هستند. عمده کارکرد این پایگاهها، انجام مأموریتهایی شامل بازدارندگی ایران و همکاریهای امنیتی بهمنظور تقویت روابط نظامی آمریکا با متحدانش و تقویت توانمندی آنان به شمار میرود. این در حالی است که تأکید واشنگتن در منطقه بر حفظ پایگاههایی با قابلیت استفاده برای نیروی هوایی بهویژه برای پهپادها و تفنگداران است.
و بالاخره اینکه افزایش هزینه حضور در خاورمیانه و واقعیتهای میدانی آن، آمریکا را به این نتیجه رسانده تا نیروهای خود را از این منطقه خارج و در شرق آسیا مستقر کند. بهعبارتدیگر، کاخ سفید در حال بهینهسازی حضور نیروهایش در جهان و تغییر آرایش نظامی خود است. به این ترتیب که حضور خود را در منطقه غرب آسیا علیالدوام کاهش داده و استقرار سربازان به کشورهای اردن، قطر، عربستان و بحرین محدود خواهد شد.
بااینحال، نباید ازنظر دور داشت که تعیین و چرخش مناسبات بینالمللی به نفع واشنگتن، دیگر کار آسانی نیست و استراتژی این کشور، کارکرد خود را در مهار رقبا و دشمنانش سالهاست که از دست داده. آمریکا در حالی با احتیاط در قبال توانمندی ایران و قدرتهای منطقهای، جابجایی نیروهایش را در دستور کار قرار داده که پیش از این، حرکت یک ناو این کشور، میتوانست به ابزاری سیاسی در تغییر حاکمیتها بدل شود. امروز این شرایط، دیگر برقرار نیست و اگر واشنگتن از سیاست منطقهای گذشته خود در تغییر محاسبات ایران و همپیمانانش بهره برد – که نبرد – در آینده نیز همان وضعیت، ادامه پیدا خواهد کرد.
کلیدیترین بخش این اسناد، ارتقای جایگاه روسیه و چین در عرصه نظام بینالملل است. ضمن اینکه با اذعان به منابع محدود آمریکا، بر مشخص شدن اولویتهای سیاستگذاری واشنگتن، تأکید شده است. دولت بایدن نیز با انتشار سند «راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی در سال 2021»، چین را بهعنوان جدیترین تهدید آمریکا در سالهای آینده مورد توجه قرار داده است.
این اولویتها در سالهای اخیر، باعث چرخش در نوع آرایش نیروهای آمریکا در جهان و بهخصوص در غرب آسیا شده که در ماههای اخیر، نمونههایی از آن را همچون خروج نیروهای پنتاگون از افغانستان و همچنین انتقال سربازان آمریکایی از پایگاههای غرب آسیا به اردن دیدیم. در همین راستا بود که «جو بایدن» از «لوید آستین» وزیر دفاع خود، خواست تا بررسی کاملی در رابطه با میزان و حجم حضور نیروهای آمریکایی در سراسر جهان به عمل آورد و راهبردی را در رابطه با آن تدوین کند.
از این رو، به نظر میرسد تمرکز فعلی نظامی آمریکا بر بازدارندگی دشمنان قدرتمند و کسب آمادگی جهت نبرد و مواجهه در مناطق حائز اهمیت است که این امر به معنای کاهش حضور نظامی در سایر مناطق و البته افزایش میزان توافقنامهها، همکاریها و مأموریتها بهمنظور اطمینان بخشی به شرکا و متحدان آمریکا، بهویژه در منطقه غرب آسیا خواهد بود. این رویکرد قطعاً بر حضور مستقیم نیروهای نظامی آمریکا و جایگاه پایگاههای نظامی این کشور در راهبرد دفاعی ـ امنیتی کاخ سفید در خاورمیانه تأثیرگذار است.
در خصوص نقش و کارکرد پایگاههای نظامی در رویکرد جدید واشنگتن نیز تغییراتی دیده میشود. بر پایه راهبرد تدوینشده کاخ سفید، آمریکا در نظر دارد تا وظیفه بازدارندگی را که عمدتاً از طریق حضور مستقیم نیروهای نظامی و ایجاد پایگاههای دائمی بهخصوص تأمین میشد را بر دوش سایر بازیگران انداخته و از طرق دیگری بازدارندگی را حفظ کند. بر اساس گزارشهای منتشرشده وزارت دفاع آمریکا در سالهای 2015،2017 و 2018 از تعداد پایگاههای این کشور، میتوان به این جمعبندی رسید که پایگاههای آمریکا در جهان کاهشیافته است.
علاوه بر این، از شواهد و قرائن اینگونه برمیآید که آمریکا نوعی ترکیب هیبریدی و تقویتشده از مؤلفههای پایگاه سازی جنگ سرد (پایگاههای بزرگ و متمرکز در کشورهای متحد و شرکای کلیدی) و مدل بهاصطلاح مبارزه جهانی با تروریسم (پایگاههای نامتمرکز کوچک در کشورهای شریک) را مورد استفاده قرار خواهد داد؛ چراکه در حال حاضر با توجه به راهبرد دفاع ملی در سال 2018 و همچنین راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی بایدن در سال 2021، اولویت راهبردی واشنگتن، در مواجهه با قدرتهای بزرگ و بهطور خاص، چین تعریف شده است.
همچنین سایر تهدیدات از جانب کشورهایی مانند روسیه، کره شمالی و ایران نیز وجود دارند که آمریکا میکوشد از طریق تحریم و تشویق به آنها بپردازد. بهعنوان نمونه، در خصوص روسیه و ایران، با تحتفشار قرار دادن این دو کشور از طریق بحرانهای ساختگی (در روسیه از طریق حمایت از الکسی ناوالنی و تشدید تحریمها به بهانه مجازات او در مسکو و در ایران، با مستمسک قرار دادن مسئله هستهای و منطقهای) در کنار ارائه پیشنهادهایی برای همکاری، سعی بر این است که دستکم، تهدیدات افزایش نیابند.
علاوه بر این، واشنگتن برنامه انتقال پایگاههایش را برای دور نگهداشتن آنها از تیررس موشکهای کشورمان در دستور کار قرار داده و تا حد امکان، نیروهای خود را به مناطق دیگر منتقل خواهد کرد. از باب مثال، میتوان انتقال نیروهای آمریکایی به اردن را مثال زد که ضمن دور شدن از شعاع موشکی ایران، به سرزمینهای اشغالی نزدیک شدهاند.
از سوی دیگر، مهمترین زیرساختهای نظامی و سنتی آمریکا در منطقه در حال حاضر، شامل پایگاه هوایی العدید قطر (مرکز عملیاتهای هوایی منطقهای)، پایگاه هوایی موفق السلطی در اردن، پایگاه هوایی الظفره امارات، کمپ عریفجان کویت (محل استقرار نیروی زمینی)، فرماندهی نیروهای دریایی آمریکا در بحرین و پایگاه شاهزاده سلطان در عربستان هستند. عمده کارکرد این پایگاهها، انجام مأموریتهایی شامل بازدارندگی ایران و همکاریهای امنیتی بهمنظور تقویت روابط نظامی آمریکا با متحدانش و تقویت توانمندی آنان به شمار میرود. این در حالی است که تأکید واشنگتن در منطقه بر حفظ پایگاههایی با قابلیت استفاده برای نیروی هوایی بهویژه برای پهپادها و تفنگداران است.
و بالاخره اینکه افزایش هزینه حضور در خاورمیانه و واقعیتهای میدانی آن، آمریکا را به این نتیجه رسانده تا نیروهای خود را از این منطقه خارج و در شرق آسیا مستقر کند. بهعبارتدیگر، کاخ سفید در حال بهینهسازی حضور نیروهایش در جهان و تغییر آرایش نظامی خود است. به این ترتیب که حضور خود را در منطقه غرب آسیا علیالدوام کاهش داده و استقرار سربازان به کشورهای اردن، قطر، عربستان و بحرین محدود خواهد شد.
بااینحال، نباید ازنظر دور داشت که تعیین و چرخش مناسبات بینالمللی به نفع واشنگتن، دیگر کار آسانی نیست و استراتژی این کشور، کارکرد خود را در مهار رقبا و دشمنانش سالهاست که از دست داده. آمریکا در حالی با احتیاط در قبال توانمندی ایران و قدرتهای منطقهای، جابجایی نیروهایش را در دستور کار قرار داده که پیش از این، حرکت یک ناو این کشور، میتوانست به ابزاری سیاسی در تغییر حاکمیتها بدل شود. امروز این شرایط، دیگر برقرار نیست و اگر واشنگتن از سیاست منطقهای گذشته خود در تغییر محاسبات ایران و همپیمانانش بهره برد – که نبرد – در آینده نیز همان وضعیت، ادامه پیدا خواهد کرد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

خبر کوتاه
محسن رضایی معاون اقتصادی رییسجمهور با تاکید بر اینکه بازار سرمایه برای دولت و شخص رییسجمهور اهمیت زیادی دارد،گفت: دولت به تقویت بازار سرمایه کمک میکند و از سرمایهگذاران خرد حمایت خواهد کرد.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به دیدارش با قائم مقام وزارت امور خارجه کرهجنوبی اشاره کرد و نوشت: رفع محدودیت منابع ایران در کرهجنوبی و جبران خسارات، میتواند نقش مؤثری در ترمیم وجهه آسیبدیده این کشور نزد مردم ایران داشته باشد.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به دیدارش با قائم مقام وزارت امور خارجه کرهجنوبی اشاره کرد و نوشت: رفع محدودیت منابع ایران در کرهجنوبی و جبران خسارات، میتواند نقش مؤثری در ترمیم وجهه آسیبدیده این کشور نزد مردم ایران داشته باشد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عناوین این شماره
-
ضرورت پیشگیری از مفاسد اداری و اقتصادی
-
رادار بومی «قدس» نیروی هوافضای سپاه عملیاتی شد
-
ماهیگیری واشنگتن از آب گلآلود تنشهای منطقه
-
به ما چه!
-
گزیده ها
-
محاسبات آمریکا
-
خبر کوتاه
دانلود نسخه پی دی اف