دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵
الاثنين ١ جمادى الثانية ١٤٣٨
Monday, February 27, 2017
پربیننده ترین اخبار
آخرین اخبار
برگزیده ها

کدخبر : 15652
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۲۳:۳۱
روند افزایش آلاینده‌ها در کلانشهرها ادامه دارد
آخرین وضعیت لایحه هوای پاک در مجلس

گروه اجتماعی- الهام صادقی: مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درحالی برای چندمین بار از افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ و صنعتی به‌ویژه تبریز، تهران، کرج، اصفهان، اراک و مشهد خبر می‌دهد که به نظر می‌رسد راهکارهایی اتخاذ شده در‌این‌خصوص چندان موفق نبوده و مهمتر از آن  زیرساخت‌های شهری موجود به خصوص در حوزه حمل و نقل عمومی توان مقابله با کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را ندارد. این‌درحالی است که قرار است لایحه هوای پاک بعد از اتمام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در صحن مجلس رسیدگی شود، علاوه براین تنقیح قوانین نیز انجام گیرد.

این روزها شاید لایحه هوای پاک کورسویی برای ساکنان کلانشهرهایی باشد که ریه‌هایشان در هر دم و بازدم سنگینی ذرات آلاینده، سرب یا گرد و غبار را تحمل می‌کند، لایحه‌ای که چند صباحی است درحال بررسی درمجلس برای تصویب نهایی است. زیرا سابقه تدوین آن  به سال74 بازمی‌گردد که برای نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تنظیم شد و اکنون با توجه به گذشت ۲۰سال از زمان تنظیم لازم است؛ برخی اصلاحات روی آن انجام شود تا مواد منسوخ حذف و موارد جدید به آن اضافه شود.براین‌اساس به‌‌روز‌رسانی قوانین، تبصره‌ها و آیین‌نامه‌‌ها با توجه به تعاریف جدید از منابع تولید آلایندگی هوا مدنظر قرار گرفت. همچنین در قوانین پیشین به منابع خانگی آلودگی هوا اشاره‌ای نشده بود، که به لایحه جدید افزوده ‌شد. علاوه براین محیط‌ زیست موظف شده با همکاری وزارت بهداشت، صنعت و معدن و نیروی انتظامی، آیین‌ نامه اجرایی مدیریت شرایط اضطراری و به‌ روزرسانی را تدوین و تهیه کند. یکی از مهم‌ترین موارد اصلاح‌شده هم اصلاح قانون معاینه فنی خودروها بوده که از پنج سال برای خودروهای نو به سه سال کاهش یافت. بااین وجود هنوز این لایحه به سرانجام نرسیده است و اکنون اما احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در شرایطی که این لایحه به بیست و یکمین سال تدوینش قدم گذاشته است، از رسیدگی به آن بعد از اتمام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در صحن مجلس خبر می‌دهد. به گفته وی این لایحه از اولویت‌های مجلس بوده و برای رفع اشکالات آن نیز رییس مجلس به همراه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و کمیسیون‌های مربوطه بند به بند آن را بررسی کردند. کیخا البته این را هم می‌گوید که تنقیح قوانین درحوزه آلودگی هوا یکی دیگر از اقداماتی بود که از سوی معاونت قوانین دنبال شده است، براین اساس لایحه هوای پاک پس از اتمام بررسی جزییات لایحه برنامه ششم توسعه در دستور صحن علنی قرار خواهد گرفت، بنابراین به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

روایت تکراری نبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی
بدون تردید آلودگی‌های پی در پی ایجاب می‌کند که تکلیف لایحه هوای پاک هر چه سریع‌تر مشخص شود. اما در این میان با اهمیت‌ترین موضوع برای اینکه بتوان در مقابله با ذرات آلاینده کمی موفق عمل کرد تقویت زیرساخت‌هایی است که می‌تواند سهم بیشتر در بازگرداندن نمودار ذرات آلاینده را از شرایط بحران به وضعیت عادی داشته باشد.  معضلی که دیگر تنها مختص تهران یا کلانشهرهای کشور نیست و همانطور که پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس عنوان می‌کند؛ حتی شهرهای کوچک هم با این دغدغه دست و پنجه نرم می کنند. اما چرا تاکنون راهکارهای ارائه شده نتوانسته‌اند راه‌گشا باشند تا بسیاری از ایرانی‌ها بتوانند تجربه تنفس هوای سالم را دوباره داشته باشند؟
با نگاهی اجمالی به مهمترین تدابیر اتخاذ شده البته در شرایط بحران، شاهد هستیم که افزایش محدوده طرح ترافیک یکی از مهمترین تصمیماتی است که کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران درجلسات خود به عنوان راهکاری جدی به سراغ آن می‌رود، راه‌حلی که با ابزار تنبیهی مانند جریمه خودروها قرار است به داد تهرانی‌ها برسد. اما اگر از کمبود ابزارهای نظارت و کنترل در این مواقع و ورود آگاهانه یا ناآگاهانه رانندگان به محدوده مورد نظر بگذریم، باز به روایت تکراری فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در پایتخت و بسیاری از کلانشهرها می‌رسیم و توپی که در چشم به هم زدنی به زمین پرداخت نشدن سهم دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی انداخته می‌شود که شاید کلیدی‌ترین راه چاره در این زمینه باشد.

 کاهش 900دستگاهی اتوبوس‌های پایتخت
 کاهش 900دستگاهی اتوبوس‌ها نسبت به پنج سال قبل در تهران هم موضوع دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. زیرا همانطور که احمد دنیا مالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید؛ در ناوگان اتوبوس‌رانی شهر تهران بالغ بر 6هزار و 200 اتوبوس وجود دارد که نسبت به تعداد هفت هزار و 100 عددی در سال90 کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. آن‌هم در شرایطی که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیازمند دو هزار دستگاه اتوبوس است تا از این طریق اتوبوس‌های فرسوده را از چرخه حمل و نقل خارج کند. این در حالی است که  اکنون سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت کارآمد نبوده و جوابگوی نیازهای شهروندان نیست، به گونه‌ای که افراد برای رسیدن به مقصد هنگام استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی زمان زیادی را در صف انتظار اتوبوس معطل می‌مانند. نتیجه چنین شرایطی هم افزایش تعداد خودروهای تک سرنشین و حجم ترافیک در پایتخت خواهد بود که اثر مستقیمی بر تشدید آلودگی هوا خواهد داشت.

 وقتی خطوط جدید مترو واگن ندارد
سر دیگر ریسمان فراهم بودن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به قطار شهر و حومه گره می‌خورد که این روزها به مهمترین وسیله‌حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای دارای این فناوری تبدیل شده است. اما باز هم شرایط در این خصوص نیز چندان رضایت بخش نیست. به طور مثال مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در این کلانشهر به این موضوع اشاره می‌کند، در‌حال‌حاضر زیرساخت‌های موردنیاز برای حمل و نقل عمومی کارا در شهر تهران فراهم شده است، همچنان که دو خط مترو 6 و هفت در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، ولی مشکل اصلی اینجا است که واگن برای جابجایی مسافران در این خطوط وجود ندارد. این‌درحالی است که روزانه بیش از سه میلیون مسافر از طریق خطوط مترو جابجا شده هرچند کمبود واگن ها سبب تاخیر در فاصله زمانی حرکت قطارها می‌شود. البته شهرداری تهران امسال حدود دو هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو هزینه کرده است. با این وجود چمران تاکید می‌کند؛ دولت نیز باید هم‌پای این مبلغ در راستای توسعه مترو و فراهم آوردن تجهیزات کمک کند، اما متاسفانه نه‌امسال بلکه سال‌های‌های قبل نیز اعتبار مورد نیاز از سوی دولت تخصیص داده نشده است.نتیجه این می‌شود که توسعه سخت افزاری مترو محقق شده اما واگنی برای جابجایی مسافران وجود ندارد. پیامد ان هم تردد بیشتر خودروها و تولید انواع آلاینده‌ها همچنین برحاین شدن شاخص کیفیت هوا خواهد بود.به دنبال این اظهار نظر رییس شورای اسلامی شهر تهران این را هم می‌گوید که در جلسه چهارشنبه گذشته با وزیر کشور این موارد را توضیح دادیم که مورد پذیرش وی قرار گرفت.

 تعطیلی دوباره دبستانی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها
براین اساس به نظر می‌رسد رکن اصلی گذر از بحران مذکور توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است که باید در لایحه هوای پاک نیز به درستی لحاظ شود، شاید بار دیگر ساکنان کلانشهرهای کشور شاهد جاخوش کردن شاخص کیفیت هوا در جایگاه اعداد دو رقمی باشند تا دیگر شاهد راهکار تکراری تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی نیز نباشیم. آنچه که موجب شده تا کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام کنند که در پی آلودگی هوای پایتخت، امروز نیز مهدهای کودک، پیش‌‌دبستانی‌ها و دبستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند و پردیس را تعطیل کند. روندی که تکرار آن در روزها و ماه‌های گذشته با توجه به ادامه آلودگی هوا موجبات نارضایتی بسیاری از خانواده‌ها را فراهم آورده است. زیرا که تعطیلی این مقاطع نه تنها نقشی در کاهش ذرات آلاینده ندارد بلکه به دغدغه‌ای برای والدین به ویژه افراد شاغل تبدیل شده است. راه‌حلی که باید آن را به فهرست راهکارهایی افزود که اثرگذار نبوده‌اند.

کلید ‫واژه‌های مطلب:
حمل و نقل عمومی
|
لایحه هوای پاک در مجلس
|
افزایش آلاینده‌ها
|
ارسال نظر
نام :
ایمیل:
متن نظر:
ارسال
نظرات ارسال شده