دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵
الاثنين ٢٥ ربيع الثاني ١٤٣٨
Monday, January 23, 2017
پربیننده ترین اخبار
آخرین اخبار
برگزیده ها

کدخبر : 15665
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۲۳:۰۰
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح کرد
الکترونیکی شدن ثبت بیش از 20 میلیون سند و گواهی امضا

رییس سازمان اسناد و املاک کشور از الکترونیکی شدن ثبت بیش از 20 میلیون سند و گواهی امضا در دفاتر اسناد رسمی خبر داد.

احمد تویسرکانی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر اظهار کرد: 7 هزار و 200 دفترخانه در کشور وجود دارد که این دفاتر دو وظیفه صدور اسناد و صدور گواهی امضا را بر عهده داشتند. وی افزود: سالانه حدود 16 تا 17 میلیون سند در دفترخانه‌ها صادر می‌شد که تمام آنها امروز الکترونیکی شده است و بخش دوم گواهی امضا بود که 5 تا 6 میلیون گواهی امضا ثبت می‌شد که با الکترونیکی شدن گواهی امضا، دفاتر سنتی در این بخش  حذف شد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نگهداری این سوابق در دفاتر اسناد رسمی، به علت حجم عظیم اسناد، احتمال جعل و سرقت آنها را تقویت می‌کرد که با الکترونیکی شدن اسناد، زمینه این موارد، از بین رفت .
تویسرکانی بیان کرد: کار ثبت گواهی امضا به صورت الکترونیکی در چند دفترخانه شروع شده است تا نواقص آن رفع شود و در دهه فجر کار به صورت سراسری اجرا می‌شود.
 حذف میلیون‌ها برگ اوراق بهادار با الکترونیکی شدن ثبت اوراق
وی گفت: خوشبختانه در ثبت الکترونیکی اسناد در نرم‌افزارهایی که برای سازمان ثبت طراحی شده، کار انتشار سالیانه ده‌ها میلیون اوراق بهادار و  تمام دفاتری که در آن جمله ثبت با سند برابر است، قد می‌شد، حذف شده است، زیر این دفتر منشا مشکلات زیادی در نظام ثبتی بود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اسناد رسمی که در دفترخانه‌ها ثبت می‌شود دارای یک رمز تصدیق است که می‌توان با مراجعه به سایت خلاصه سند را مشاهده کرد. تویسرکانی تصریح کرد: در زمینه ثبت اختراعات و اسناد ناچار بودیم برای ثبت اطلاعات یک دیتای جامع تهیه کنیم که امروز تمام مدیران سازمان ثبت و تمام سردفتران و دفتریاران دارای گواهی امضا هستند. وی تاکید کرد: ما در دفترخانه‌ها سالانه میلیون‌ها نقل و انتقال اسناد داشتیم که در این مسیر، زمینه جعل وجود داشت و گاهی افرادی پول‌هایی برای صدور سریع مکاتبات می کردند که امروز جلوی این کار گرفته شد.
رییس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: یکی از ایرادات که از الکتریکی شدن اسناد می‌گرفتند این بود که افراد بی‌سواد چه کاری انجام می‌دهند، در رابطه با این افراد، پیشخوان‌هایی در دفاتر ثبت ایجاد کرده‌ایم و درقانون پیش‌بینی شده که افراد بی‌سواد برای ثبت اسناد باید با خودشان شاهدی بیاورند.
تویسرکانی افزود: گاهی افراد با هویت جعلی خودشان را معرفی می‌کردند امروز با تبادل اطلاعات با سازمان ثبت احوال به محض حضور فرد برای ثبت سند، علاوه بر اینکه عکس وی در سامانه نشان داده می‌شود، اثر انگشت شخص هم ثبت می‌شود.
وی در رابطه با دریافت وجوه‌های مختلف در دفترخانه‌ها گفت: در این رابطه با تنظیم اسناد در سیستم، هر سندی که صادر می‌شود وجه سند در زیر آن ثبت می‌شود و مبلغ باید با دستگاه خودپرداز پرداخت شود و هیچ‌گونه وجه دستی دریافت نمی‌شود و در صورت تخلف، افراد می‌توانند به سازمان ثبت مراجعه کنند و هر کسی که به پرتابل سازمان ثبت مراجعه کنند، بنده شکایات را مستقیم دریافت و  پیگیری کنم.به گفته رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هر هفته 500 شکایت در پرتابل ثبت و پیگری می‌شود.

 ثبت 99 درصد مالکیت‌های مردم در سیستم حد نگار
تویسرکانی در رابطه با اجرای طرح کاستر و یا حدنگار نیز گفت: قانون کاداستر در کشور با کمک مجلس در حال اجرا است و در سال 92 این قانون تصویب و در سال 93 اجرایی شد و بنا بود تمام اراضی کشور در سیستم کادستر ثبت شود، امروز نزدیک 99 درصد مالکیت مردم در سطح شهرها ثبت شده و حدود 28 میلیون سند دفترچه‌ای در اختیار مردم بوده و حدود 16 میلیون سند تک‌برگی کاستر صادر شده است.
وی گفت: در بخش اراضی دولتی که شامل حریم راه‌ها اراضی دولتی، کوه‌ها و دریاها است، با اجرای طرح کاداستر زمینه بسیاری از زمین‌خواری‌هایی که کسی متوجه آن نمی‌شد گرفته شد. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی باید ظرف مدت 2 سال اسناد اراضی دولتی را ارایه می‌دانند که متاسفانه در آستانه اتمام 2 سال هستیم اما هنوز برخی دستگاه‌ها همکاری نکرده‌اند.

کلید ‫واژه‌های مطلب:
رییس سازمان اسناد و املاک کشور
|
دکتر احمد تویسرکانی
|
ثبت الکترونیکی اسناد
|
ارسال نظر
نام :
ایمیل:
متن نظر:
ارسال
نظرات ارسال شده