پنج شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵
الخميس ١٤ ربيع الثاني ١٤٣٨
Thursday, January 12, 2017
پربیننده ترین اخبار
آخرین اخبار
برگزیده ها

کدخبر : 15691
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۲:۵۴
دبیر علمی دومین جایزه کالای فرهنگی در گفت‌وگو با «حمایت» تأکید کرد
لزوم هماهنگی نهادها برای تولید محصولات فرهنگی ایرانی- اسلامی

گروه فرهنگی- فرزانه دیانتی: دومین جایزه کالای فرهنگی با الگوی ایرانی- اسلامی و با هدف شناسایی و تقدیر از خلاقان و نوآوران حوزه طراحی و تولید اسباب‌بازی، کتاب – اسباب‌بازی و نوشت‌افزار 20 دی‌ماه سال‌جاری در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد.حامی این جشنواره اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.برای آشنایی بیشتر با این جشنواره «حمایت» با دکتر «علی فریدونی»، مدیرکل مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر علمی دومین جایزه کالای فرهنگی به گفتگو نشست.

 برخی جشنواره هدف تبلیغاتی دارند
دبیر علمی دومین جایزه کالای فرهنگی در خصوص اهداف این جشنواره به «حمایت» گفت: سال گذشته اولین دوره جایزه کالای فرهنگی در راستای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی، خودکفایی و جهاد اقتصادی برگزار شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تصمیم گرفت در راستای منویات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی نسبت به ارتقابخشی به تولیدات داخلی از نگاه فرهنگی ورود داشته باشد لذا دبیرخانه طرح جایزه کالای فرهنگی را پیشنهاد داد و نمایشگاهی در این خصوص با هدف تولید و ارتقای فرهنگ استفاده از کالاهای فرهنگی داخلی ایجاد کرد.
«علی فریدونی»افزود: امسال دومین دوره جایزه کالای فرهنگی برگزار می‌شود که از 20 دی‌ماه نمایشگاه تخصصی از آثار جمع‌آوری‌شده دبیرخانه در 4 بخش کتاب، کتاب- اسباب بازی، نوشت‌افزار و پژوهش با نگاه توجه به تولیدات فرهنگی به نمایش گذاشته شد که در حوزه کتاب- اسباب بازی و نوشت‌افزار حدود یکهزار اثر و در حوزه پژوهش حدود 950 اثر بر اساس معیارها و شاخص‌های داوری و جمع‌آوری‌شده است. در پایان نمایشگاه و اختتامیه نیز به برگزیدگان که 15 نفر در چهار حوزه هستند جوایزی تعلق خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه شاخص کلی ما برای پذیرش کالا و مرحله داوری، داشتن ویژگی و نمادهای فرهنگ بومی ایرانی و اسلامی است ادامه داد: جشنواره کالاهای فرهنگی کار جدیدی است. درواقع این جشنواره موازی با سایر جشنواره‌های با این مضمون نیست چراکه جشنواره‌های دیگر مشخصاً به یک حوزه خاص مثل نوشت‌افزار می‌پردازند و هدف‌های تجاری یا تبلیغی دارند.
فریدونی اضافه کرد: دبیرخانه این جشنواره به‌دنبال ایجاد هماهنگی برای دغدغه‌های مشترک در حوزه کالای مختلفی است که نام فرهنگی به آن اطلاق می‌شود و نه صرفاً کتاب.
 لزوم تسهیلات و قوانین حقوقی خاص برای حمایت از کالای فرهنگی
مدیرکل مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی همچنین با اشاره به اینکه یکی از خلأهایی که در حال حاضر وجود دارد این است که باید ایزوی فرهنگی برای کالاهای فرهنگی تعریف شود یادآورشد: همچنین باید تسهیلات فرهنگی خاص و قوانین حقوقی خاص برای حمایت از همه کالای فرهنگی وجود داشته باشد. در دبیرخانه هدف ما این نیست که صرفاً کالای فرهنگی جمع‌آوری کنیم، جشنواره‌ای برگزار شود و عده‌ای جایزه‌بگیرند و تمام شود؛ بلکه ما به دنبال این هستیم که یک پایگاه حقوقی ،حمایتی و هماهنگی برای دغدغه‌های مشترک ایجاد کنیم.
فریدونی تصریح کرد: این جشنواره در سال‌جاری به مباحث مربوط به موانع حقوقی، ایزوسازی فرهنگی و حمایت‌های مالی می‌پردازد به‌طوری‌که در بحث ایزوی فرهنگی امسال سازمان استاندارد را ورود دادیم و در بحث حمایت‌های مالی، بانک صادرات و صندوق اعتباری هنر و صندوق کارآفرینی هنر ورود پیدا کردند. در اینجا متذکر می‌شوم که باید ضرورت حمایت معنوی از آثار به وجود آید که به‌عنوان مالکیت اثر معنوی،تا به حال اداره کل حقوقی وزارت ارشاد به موضوع ورودی نداشته است.
وی همچنین با بیان اینکه هدف ما صرفاً برگزاری نمایشگاه نیست، گفت: از هدف اصلی و اولیه ما این است که هماهنگی لازم با دستگاه‌های مرتبط به وجود بیاید که فکر می‌کنم این نمایشگاه گام‌های اول را برداشته است؛ به‌طوری‌که تشکل و انجمن‌های صنفی و اداره کل وزارت ارشاد در این نمایشگاه غرفه‌ای به‌صورت متمرکز دارند که این امر باهدف گفتمان سازی در دستگاه‌های مختلف صورت پذیرفته است.وی ادامه داد: یکی از اقدامات ما ایجاد تمهیدات مالی و تقدیر از برندگان این جشنواره است که برای این منظور هماهنگی با صندوق کارآفرینی امید داشتیم تا این صندوق در سطح وام‌های جزئی با منتخبان این جشنواره همکاری لازم را داشته باشند. ان‌شاءالله با بررسی موانع موجود بتوانیم وام‌های کلان پرداخت کنیم. درواقع ما سعی داریم در این حوزه کار اساسی انجام شود.فریدونی بابیان اینکه سال گذشته هدف ما صرفاً شناسایی توانایی‌ها و جمع‌آوری آثار بود خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر جمع‌آوری آثار و اضافه شدن حوزه‌های بیشتر چند دستگاه مرتبط ازجمله سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، بخش حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش پژوهشی دانشگاه‌ها را نیز در این نمایشگاه مشارکت دادیم.

 اختصاص فضایی برای معرفی کالای نامناسب فرهنگی
وی همچنین در خصوص مقابله با کالاهای فرهنگی وارداتی نامناسب گفت: این جشنواره تخصصی است لذا تدبیر دیگری که ما در این جشنواره داشتیم این بود که یک فضای 30 متری را به نمایش کالاهای فرهنگی نامناسب اختصاص دادیم. هدف از این کار این بود که گروه تولیدکننده حاضر در این نمایشگاه کالاهای خود را با این محصولات مقایسه کنند؛ درواقع با نگاه مقایسه‌ای و عبرت گیری و مهندسی معکوس این غرفه را راه‌اندازی کردیم.
مدیرکل مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی تصریح کرد: باید بین دستگاه‌های مرتبط با تولید کالاهای فرهنگی تعامل و تفاهم به وجود آید، موانع حقوقی و مالی برای تولیدکنندگان مرتفع شده و پشتیبانی مالی افزایش پیدا کند و دستگاه‌های فرهنگی هم در این حوزه سیاست‌گذاری‌های خوبی داشته باشند.

کلید ‫واژه‌های مطلب:
کالاهای فرهنگی
|
تولید اسباب‌بازی
|
محصولات فرهنگی ایرانی- اسلامی
|
ارسال نظر
نام :
ایمیل:
متن نظر:
ارسال
نظرات ارسال شده